Alivio-M4000

Górska grupa Shimano Alivio M4000

Grupa Alivio M4000 jest idealnym przykładem, jak ze średniej grupy osprzętu zrobić naprawdę mocno konkurencyjną grupę, bowiem Alivio m4000 czerpie rozwiązania z wyższych grup poprzedniej generacji takich jak XTR czy XT. A zatem możemy spodziewać się tutaj dwuczęściowej korby w systemie hollowtech, hamulców tarczowych i systemu mega 9. Przyjrzyjmy się więc trochę bliżej nowej osłonie Grupy Acera.

Duży krok w przód.

Korba nie bez powodu jest zawsze najdroższym elementem każdego napędu (no może z wyjątkiem grupy sram eagle, gdzie kaseta kosztuje blisko 2 tyś).To właśnie Jej sztywność oraz jej niezawodność będą miały wpływ na pracę całego napędu. Nowa Alivio wykorzystuje sprawdzoną w najlepszych shimanowskich grupach (i wciąż używaną!) technologie hollowtech II. Dwuczęściowa korba, obracająca się na zewnętrznych łożyskach, jest lekka i zarazem sztywna. Grupa m4000 jest pierwszą odmianą alivio, która korzysta z tego rozwiązania, co jest dobrą wiadomością dla początkowych kolarzy. Właśnie takie korby będą montowane w podstawowych modelach rowerów u wielu producentów. Kupując Alivio m4000 do wybory będziemy mieli korbę zarówno dwu (36-22T) oraz trzy rzędową (40-30-22) która bardzo dobrze sprawdzi się w rowerach na kołach 29 oraz 27,5 calowych.

Ale nie tylko korba przyciąga uwagę w nowej odsłonie alivio. Zupełnie odświeżona została również tylna przerzutka, która również korzystając z doświadczenia wyższych modeli, wykorzystuje technologie shadow. Przednia przerzutka została skrócona, tak aby zapewnić więcej miejsca dla 29 calowych kół.

shimano alivio m4000 przerzutka

Wybierając Shimano Alivio m4000 mamy aż trzy opcje kaset, które przeznaczone są do różnych rozmiarów kół : 11-32 (26″), 11-34 (27.5″), and 12-36t (29″).

Standardowo dostępne są następujące rozmiary kaset:

11-12-14-16-18-21-24-28-32

11-13-15-17-20-23-26-30-34

12-14-16-18-21-24-28-32-36

 

Grupa Alivio m4000 jest wyposażona zarówno w manetki jak i klamkomanetki przystosowane do hamulców tarczowych hydraulicznych! A przy okazji Japoński producent zadbał też o łatwość serwisowania (czyt. Odpowietrzania) hamulców, i umiejscowił na górze klamek hamulcowych specjalny zawór, dzięki któremu możemy zadbać o sprawność hamulców bez odwiedzania serwisu rowerowego. Dość istotną zmianą, która po raz kolejny została zaczerpnięta z wyższych grup Shimano, jest obsługa dolnej dźwigni manetki za pomocą palca wskazującego oraz kciuka. Z punktu widzenia ergonomii zmiany biegów dla mnie jest to jedno z lepszych udogodnień.

shimano alivio m4000 hamulce

Oczywiście Alivio m4000 to nie tylko jazda w górach. Od lat Alivio było używane w rowerach trekkingowych i crossowych, i tak też pozostanie. Dlatego znajdziemy korby oraz kasety o bardziej turystycznych przełożeniach oraz hamulce typu v-brake. Dodatkowo manetki będą wyposażone w bardziej przejrzyste wskaźniki. Grupa przeznaczona do rowerów trekkingowych  będzie oznaczona symbolem T4 (np. RD T4000)

shimano alivio t4000

Podsumowanie

Shimano Alivio m4000 to zaawansowane rozwiązania za bardzo dobrą cenę. Dwuczęściowa korba, technologia shadow, i bardzo nowoczesny wygląd, a to wszystko można skompletować za niecały 1000 zł. (962 zł bez piast). Waga takiego kompletu bez piast wyniosłą około 2880 g, czyli ok 150 g lżej niż niższa Acera M3000.

Shimano Acera
*Wagi komponentów Shimano XTR, Shimano XT oraz Shimano 105 pochodzą z katalogu Shimano, natomiast informacje o Shimano SLX, Shimano Deore i Shimano Alivio oraz Acera pochodzą z internetu (strony, blogi etc.), dlatego mogą w niewielkim stopniu różnić się od rzeczywistej wagi. Ceny poszczególnych części są cenami orientacyjnymi. Wagi hamulców podane są jako komplet bez tarcz i adapterów. W przypadku Alivio i Acera waga hamulców uwzględnia klamkomanetki, dlatego nie podano wagi manetek.

 

 

 

Zostaw komentarz

Name

E-mail

Message