Hamulce rowerowe – Rower miejski

Rowery miejskie mogą być wyposażone właściwie we wszystkie rodzaje hamulców. Znajdziemy „mieszczuchy” na popularnych v-brake’ach, są też bardziej zaawansowane odmiany z tarczami, a czasem trafimy na rowery typu fitness/hybryda, które używają klasycznych hamulców szosowych.

Zalety i wady v-brake’ów i tarczówek opisałem w poście o hamulcach  rowerowych dla roweru górskiego, który znajdziecie pod tym linkiem: „Jakie hamulce wybrać – Rower Górski”, a  temat hamulców szczękowych rozwinąłem przy okazji rowerów szosowych w tym poście: „Jakie hamulce wybrać – rower szosowy”.

Tym razem chciałbym się skupić na hamulcach, które znajdziemy wyłącznie w rowerach miejskich. Są to hamulce rowerowe rolkowe, hamulce rowerowe bębnowe oraz torpedo.

 

Hamulce rolkowe

Hamulce rowerowe rower miejski - Hamulce rolkowe
Źródło: Shimano.com

Bardzo popularny typ hamulców, spotykany głównie (jeśli nie wyłącznie) w rowerach miejskich. Sam mechanizm hamujący ukryty jest pod bębnem, a jego działanie opiera się na rolkach znajdujących się wewnątrz, które dociskają szczęki do powierzchni bębna. Hamulce rolkowe wyposażone są również w radiatory, które do złudzenia przypominają tarcze hamulcowe. Ich zadaniem nie jest jednak samo hamowanie, ale i odprowadzanie ciepła powstającego w wyniku hamowania. Japońska firma Shimano wprowadziła również do przedniego hamulca rolkowego tzw. „power modulator” czyli urządzenie, które zapobiega gwałtownemu blokowaniu się przedniego koła. Dlaczego ten typ hamulca jest tak popularny w rowerach miejskich? Przyczyna to przede wszystkim bezobsługowość. Szczelnie zamknięta konstrukcja tych hamulców ogranicza dostęp czegokolwiek, co miałoby zły wypływ na ich działanie (brud, woda i inne zanieczyszczenia). Ich wadą jest skomplikowany serwis, ale tak jak wspomniałem, hamulce te mogą pracować nawet kilka lat. Minusem jest również potrzeba posiadania specjalnych piast z wielowpustem, których montaż często wiąże się z wymianą całego koła i napędu.

Hamulce rowerowe rower miejski

 

Hamulce bębnowe

Hamulce rowerowe rower miejski - Hamulce bebnowe
Źródło: www.sturmey-archerheritage.com

Kolejny typ hamulców rowerowych, który spotkamy jedynie w rowerach miejskich. Stosowane były bardzo często w starych holenderskich rowerach (np. Gazelle). Podobnie jak w hamulcach rolkowych, konstrukcja jest szczelnie zamknięta, co utrudnia dostawanie się brudu, piachu i innych zanieczyszczeń. Samo hamowanie odbywa się poprzez dociśniecie szczęk hamulcowych do wewnętrznej strony bębna, a więc mechanizm jest właściwie identyczny z tym w hamulcach bębnowych używanych w samochodach. Zalety i wady hamulców bębnowych to, podobnie jak w przypadku hamulców rolkowych: bezobsługowość, bezawaryjność i niskie koszty eksploatacji. Dostęp do klocków nie jest zbyt utrudniony, więc ich wymiana nie stanowi wyzwania. Z mojego doświadczenia (a jestem posiadaczem starej holenderskiej Gazell) wynika, że największą wadą jest siła hamowania, która przy większym obciążeniu może być niewystarczająca.

Hamulce rowerowe rower miejski - Wady i zalety hamulców bębnowych

 

 

Hamulce torpedo.

Hamulce rowerowe rower miejski - Hamulce torpedo
Źródło: Sram.com

Wszystkim bardzo dobrze znane torpedo, czyli hamulce rowerowe w tylnej piaście. Widziałem je w holenderkach, składakach, rowerach miejskich, Bmx, no i oczywiście w rowerach dziecięcych. Hamowanie odbywa się poprzez przekręcenie korby w przeciwnym kierunku do jazdy, czyli po prostu pedałowanie w tył. Bardzo łatwe w obsłudze, nie posiadające linki czy klamki hamulcowej, i bardzo intuicyjne, co sprawia że tak często jest montowane w rowerach dla najmłodszych.

Hamulce rowerowe rower miejski - Wady i zalety hamulców Torpedo

A więc które wybrać?

Opisane wyżej typy hamulców mają jedną wspólną zaletę. Zabudowana i szczelna konstrukcja powodują, że możemy na długo zapomnieć o   serwisowaniu hamulców, czyszczeniu czy wymianie klocków. Pomimo mniejszej siły hamowania, są one idealnym rozwiązaniem do jazdy miejskiej. Spośród tej trójki wybrałbym jednak hamulce rolkowe. Torpedo nie nadają się do dużych prędkości i czasem, przy większym obciążeniu, mogą sprawiać wrażenie przeskakiwania. Hamulce bębnowe w mojej ocenie nie dają aż tak dużej siły hamowania. Hamulce rolkowe natomiast zapewniają odpowiednią siłę hamowania przy wspomnianej już bezawaryjności.

Zostaw komentarz

Name

E-mail

Message