Regulacja tylnej przerzutki

Regulacja tylnej przerzutki

Cicha i płynna praca napędu rowerowego…O, tak! To jest to, co lubimy najbardziej. Mnie zawsze mocno irytowało, jak słyszałem zgrzytanie łańcucha, lub jak co chwilę „tańczył” mi na kasecie. Nie wspomnę o przypadkach, gdy łańcuch zakleszczy się między kasetą a szprychami… makabra! Na szczęście regulacja tylnej przerzutki jest banalna i tak naprawdę wystarczy pokręcić kilkoma śrubkami, a będzie jak działać jak nowa. Ale po kolei…

Krok 1. Zanim przejdziemy do regulacji tylnej przerzutki, musimy odczepić linkę przerzutki, która jest przymocowana za pomocą śruby. W zależności od modelu przerzutki, śrubkę odkręcicie przy pomocy imbusa lub klucza płaskiego.

regulacja tylnej przerzutki

Krok 2. Regulację tylnej przerzutki zaczynamy od ustawienia zakresu pracy wózka przerzutki. Ustalenie skrajnych pozycji wychylenia przerzutki możliwe jest dzięki dwóm śrubom (oznaczonym H i L) , które znajdują się z tyłu przerzutki.

regulacja tylnej przerzutki

Krok 3.  W pierwszej kolejności ustawimy dolny zakres pracy wózka przerzutki. Ustawiamy łańcuch na najmniejszej zębatce. Następnie, kręcąc śrubką regulującą znajdującą się bliżej kasety (H), ustawiamy kółka przerzutki w jednej osi z najmniejszą zębatką kasety.  Następnie kręcimy korbą, i sprawdzamy, czy łańcuch znajduję się na najmniejszej zębatce i czy pracuje płynnie i cicho.

Krok 4. Zanim przejdziemy do regulacji górnego zakresu, dociskamy ręką wózek przerzutki i kręcimy korbą do momentu, aż łańcuch przejdzie na największą zębatkę, a przerzutka przestanie się przesuwać.

Krok 5. Jeśli przy największej zębatce łańcuch spada pomiędzy koło a zębatkę, dokręcamy śrubkę regulującą znajdującą się dalej od kasety (L). Jeśli przy dociśnięciu tylnej przerzutki łańcuch zatrzymał się na przedostatniej zębatce, to znaczy, że mamy za bardzo ograniczony ruch wózka przerzutki i musimy naszą śrubkę regulującą (L) odkręcić.

regulacja tylnej przerzutkiregulacja tylnej przerzutki

Krok 6. Po ustaleniu zakresu pracy wózka przerzutki przechodzimy do regulacji tylnej przerzutki na poszczególnych zębatkach. Na manetce przerzucamy bieg na najniższy przy użyciu dźwigni pod palcem wskazującym. Na manetce oraz na przerzutce (w modelu na zdjęciu niestety nie ma tej śrubki, ale w większości przypadków znajdziecie ją właśnie w tym miejscu) wkręcamy śruby regulujące napięcie linki. To ułatwi nam później regulację.

regulacja tylnej przerzutkiregulacja tylnej przerzutki

Krok 7. Napinamy linkę i przykręcamy do przerzutki. W tym położeniu przy kręceniu korbą nasz łańcuch powinien pracować płynnie i cicho na najmniejszej zębatce.

regulacja tylnej przerzutki

Krok 8. Kręcąc korbą, przerzucamy na manetce jedno przełożenie i obserwujemy, czy łańcuch również przechodzi o jedną zębatkę. Jeśli nie, zwiększamy napięcie linki, odkręcając śrubę regulującą (na manetce lub na przerzutce), do momentu, aż łańcuch przeskoczy nam na kolejny tryb. Po wyregulowaniu pierwszego przeskoku, sprawdzamy pracę przerzutki na kolejnych zębatkach.

regulacja tylnej przerzutki

Krok 9. Ustawiamy łańcuch na największej zębatce i sprawdzamy, czy przy zmianie przełożeń na manetce nasz łańcuch będzie również płynnie przechodził z największej zębatki na mniejsze. Jeśli występują opóźnienia w zmianie przełożeń, luzujemy delikatnie linkę przerzutki, odkręcając śrubę regulującą (na manetce lub na przerzutce).

Krok 10. Pozostała nam już tylko regulacja odległości górnego kółka przerzutki od największej zębatki kasety. Ustawiamy łańcuch na największym trybie i sprawdzamy jaka jest odległość kółka przerzutki od największej zębatki.

regulacja tylnej przerzutki

Krok 11. Jeśli odległość kółka przerzutki od kasety jest zbyt mała (czyli poniżej 5 mm) dokręcamy śrubkę regulującą znajdująca się z tyłu przerzutki tak, aby odległość wyniosła koło 5-10 mm.

regulacja tylnej przerzutkiregulacja tylnej przerzutki

Na koniec zapraszam Cię również do zapoznania się z filmem o regulacji tylnej przerzutki a także postem dotyczącym rodzajów tylnych przerzutek, który znajdziesz tutaj: Tylna przerzutka rowerowa – rodzaje i kompatybilność

Zostaw komentarz

Name

E-mail

Message