suport rowerowy rodzaje

Rodzaje suportów rowerowych – Mega poradnik

Suport, czyli element znajdujący się w mufie suportowej ramy, jest wyposażony w łożyska, które pozwalają nam obracać ramionami korby. W mojej opinii bardzo newralgiczny punkt roweru, ponieważ znajduje się bardzo nisko nad ziemią i jest narażony na częste działania brudu, wody i błota. Obecnie na rynku mamy dostępnych kilkanaście (!) rodzajów suportu, które różnią się od siebie między innymi technologią montażu, rodzajem łożysk, czy użytymi materiałami.

Suporty jednoczęściowe

Stosowane najczęściej w BMX’ach i cruiserach, czasem można je znaleźć w starszych modelach (np. składakach) oraz rowerkach dziecięcych. Banalnie prosta konstrukcja, składająca się z jednego elementu, przeznaczona jest wyłącznie dla rowerów posiadających niegwintowany otwór suportu. Łożyska zastosowane w tym rozwiązaniu to zwykłe łożyska kulkowe osadzone na wianku.

 

Suporty klasyczne

Podobnie, jak w przypadku suportów jednoczęściowych, suport klasyczny (tzw. rozbieralny) cechuję się wyjątkową prostotą. Składają się bowiem z ośki, łożysk i misek łożyskowych. Ich największą zaletą jest bardzo łatwy serwis i bardzo niskie koszty eksploatacji, jednak suporty te lubią szybko „łapać” luzy.

Suport rowerowy klasyczny
Źródło: http://www.terapeak.com

Suporty kompaktowe (inaczej: monoblok, pakiet, nakręcany)

Najczęściej używane w osprzęcie klasy Shimano Acera oraz Alivio (czyli właściwie wszystkie grupy niżej w hierarchii od  Deore). Są bardzo popularne w rowerach do ok. 2,5 tyś zł, zarówno górskich, jak i trekkingowych. Suport kompaktowy różni się od suportów klasycznych zamkniętą, obudowaną konstrukcją, w której znajdują się: ośka, bieżnie oraz zestaw łożysk. Ten rodzaj suportu jest w całości wkręcany do mufy suportowej. W zależności od klasy suportów kompaktowych znajdziemy w nich łożyska kulkowe, maszynowe oraz igiełkowe (np. Dura Ace BB-7700), które mogą być jeszcze dodatkowo uszczelnione. Zastosowanie wyższej klasy łożysk w połączeniu z aluminiowym korpusem powoduje, że cała konstrukcja traci znacznie na wadze przy zachowaniu bardzo niskich oporów toczenia oraz dużej trwałości.

Supporty kompaktowe występują też w odmianie wciskanej, pasującej do wielu starszych typów rowerów.

Suport rowerowy kompakt

Warto też dodać, że wspomniany wcześniej model Dura Ace BB-7700, w odróżnieniu od standardowych kompaktów, jest odmianą suportu, którą możemy rozłożyć na części i dokładnie wszystko wyczyścić, oraz w razie potrzeby wymienić łożyska.

Suport rowerowy kompakt

 

Przy wyborze suportów kompaktowych musimy zwrócić uwagę na trzy ważne cechy: sposób mocowania korby, średnicę gwintu oraz długość mufy.

a) Mocowanie korby

Na początku wprowadzania suportów kompaktowych ramiona korby mocowano tylko na tzw. kwadrat. W późniejszych latach wprowadzono wielowpusty (ISIS, Octalink oraz Power Spline), które dzięki zwiększonej średnicy osi gwarantowały większą sztywność. Octalink jest rozwiązaniem stosowanym wyłącznie przez Shimano, a na rynku znajdziemy dwie odmiany: Octalink V1 i Octalink V2, które różnią się od siebie długością wielowpustu (przy tej samej liczbie wpustów) i nie są ze sobą w żaden sposób zgodne. W odpowiedzi na Shimanowski patent Octalink wprowadzono mocowanie zwane ISIS, które używane jest przez takie firmy, jak FSA czy Race Face. Istnieje jeszcze mocowanie zwane Power Spline, wprowadzone przez firmę Truvativ, ale jest ono mniej popularne i raczej rzadko spotykane.

 Suport rowerowy isis-octalink-kwadrat

 

b) Średnica gwintu oraz długość mufy.

Najpopularniejszy obecnie jest standard Angielski (BSA), zwany też ISO, którego długość mufy wynosi od 68 do 73 mm, a średnica gwintu 1.37”. Mamy jeszcze do wyboru standard Włoski o szerokości 70mm oraz gwincie 36 mm, który najczęściej stosowany był w rowerach szosowych, oraz standard Francuski (68mm /35 mm). Zarówno Włoski jak i Francuski posiadają wyłącznie prawe gwinty, co stwarza zagrożenie odkręcania się prawej miski łożyska podczas jazdy. Odmianą typu Francuskiego jest standard Szwajcarski, który różni się jedynie zastosowaniem lewego gwintu z prawej strony. Najmniej popularna jest odmiana Raleigh stosowana w starszych brytyjskich rowerach.

 Suport rowerowy isis-octalink-kwadrat

Suporty Zintegrowane

Stosowane w najwyższych grupach osprzętu (np. XTR, Dura Ace, XX1). System ten składa się z osi o zwiększonej średnicy i wydrążonym wnętrzu, która jest zintegrowana z jednym ramieniem korby (lewym-SRAM lub prawym Shimano), oraz z łożysk znajdujących się na zewnątrz mufy suportowej. Zwiększenie średnicy osi i przesunięcie łożysk na zewnątrz mufy suportowej znacznie zwiększyły sztywność całego układu, a wydrążenie osi zmniejszyło wagę. Odmianą suportów zintegrowanych są suporty wciskane (tzw. PressFit), które posiadają łożyska schowane (a dokładniej – wciśnięte do mufy suportowej), co w dużym stopniu chroni je od brudu, kurzu, wody i błota. Dodatkowo, rozwiązanie to pozwoliło na umieszczenie łożysk o większej średnicy oraz zwiększyło całkowitą szerokość mufy suportu, a więc usztywniło konstrukcję ramy. Dla mnie to rozwiązanie ma też pewną wadę. Każdy support kiedyś się zużywa, a jego wymiana będzie wiązała się z wybiciem i nabiciem nowych łożysk, co może spowodować wycieranie się mufy suportowej – niestety mnie się to przytrafiło. Wtedy pozostaje nam już tylko wklejenie takiego suportu przy użyciu np. loctite.

PressFit a inne standardy

System PressFit nie wymaga wymiany korby, gdyż bez problemu działa z rozwiązaniem, w którym łożyska są umieszczone na zewnątrz mufy (np. hollowtech II). W zależności od szerokości mufy suportowej, podobnie jak w przypadku zewnętrznych łożysk, również w łożyskach wciskanych stosujemy specjalne podkładki. Jedyne, o czym należy pamiętać, to brak zgodności miedzy marką Sram a pozostałymi, np. Shiamano Fsa czy Race Face. Zatem z powodzeniem możemy stosować korby Shimano z suportem Fsa czy Race Face, ale nie połączymy jej z suportem SRAM i na odwrót (w przypadku SRAM supporty zintegrowane z lewej strony mają średnicę 22mm, a z prawej 24mm).

Suport zintegrowany (Gwint)

Producent Typ Średnica osi Gwint Szerokość mufy
Truvativ (SRAM) XR Giga X Pipe (GXP) 22 mm (lewa)
24 mm (prawa)
BSA 1.37″ (35 mm) 68mm – 73 mm
Shimano Hollowtech II 24 mm BSA 1.37″ (35 mm) 68mm – 73 mm
FSA FSA Mega Exo -Ø24 24 mm BSA 1.37″ (35 mm) 68mm – 73 mm
FSA FSA MegaEvo 30 mm BSA 1.37″ (35 mm) 68mm
FSA FSA Mega Exo -Ø19 19 mm BSA 1.37″ (35 mm) 68mm – 73 mm
Race Face X-Type 24 mm BSA 1.37″ (35 mm) 68mm – 73 mm/100mm

 

 Suport rowerowy pressfit

Suport zintegrowany (PressFit)

Typ Średnica osi Średnica mufy Szerokość mufy
BB30 30 mm
Przy użyciu adapterów
24 mm, 24/22 mm
42 mm 68mm (szosa)
73mm (MTB)
PF30 30 mm
Przy użyciu adapterów
24 mm, 24/22 mm
46 mm 68mm (szosa)
73mm (MTB)
86.5mm (386EVO)
BB86/92 24 mm
24/22 mm (SRAM)
41 mm 86,5 mm (szosa)
91,5 mm (MTB)
BB90/95 24 mm
24/22 mm (SRAM)
37 mm 90,5 mm (szosa)
95,5 mm (MTB)
BB386 EVO 30 mm 46 86,5 mm

 

Pozostałe odmiany suportów.

BB30A oraz PF30A

Wprowadzone przez markę Cannondale odmiany wersji BB30 oraz wersji PF30. Ich cechą charakterystyczną jest asymetryczna mufa suportowa, która po stronie przeciwnej do napędu jest o 5mm szersza. Oba typy przystosowane są do osi o szerokości 73 mm i zostały zaprojektowane specjalnie dla korby Cannondale SISL2 HollowGram. Jednak dodatkowe 5mm komplikuje połączenia z pozostałymi korbami. Korby przystosowane do standardu BB30, które używają podkładki z lewej strony (np. Cannondale i Sram), będą pasowały po jej wyciągnięciu – pozostałe (np. FSA) już nie.

Źródło: http://wheelsmfg.com

T47

Wprowadzony w 2015 roku przez Chris King oraz Argonaut Cycles T47 (inaczej. Thread Fit 30i), opiera się, podobnie jak PF30, na mufie o średnicy 46mm. Różnica jest taka, że T47 jest wkręcany,  podczas gdy PF30 był wciskany. Inaczej mówiąc – w ramie, do której pasował PF30, z mufą 46 mm, wyrabiamy gwint o wysokości 1 mm i tym samym otrzymujemy mufę o średnicy 47mm. Wprowadzenie takiego standardu może dawać sygnał, że producenci porzucają PressFit na rzecz gwintowanych suportów. Ale czy tak jest na pewno? Trudno powiedzieć.

Samo wprowadzenie tego standardu miało być właśnie odpowiedzią na częste problemy PressFit’ów związane z ich dopasowaniem do ramy. Zaletą tego rozwiązania jest również fakt, że za pomocą specjalnych adapterów poza korbami z 30mm rurą możemy zamontować te z 24mm.

Rodzaje-suportowa-zintegrowane-pressfit-t47

 

Podsumowanie

Pisząc ten post, jestem przekonany, że za kilka miesięcy będę mógł uzupełnić ten post o kolejne nowości, powstające standardy i odmiany. Producenci rowerowego osprzętu co roku zalewają nas nowymi standardami, nowymi technologiami, a wszystko to w „trosce” trosce o nasz komfort jazdy i bezpieczeństwo. Ale czy faktycznie wszystkie te nowinki mają wpływ na to, jak będzie się nam jeździć? Być może na poziomie zawodowców startujących na olimpiadzie przesuniecie mufy o 5mm pozwoli na zwiększenie sztywności i zyskanie ułamka sekundy, dzięki któremu można zdobyć złoto. Ja jednak jestem zwolennikiem rozwiązań, które są jak najprostsze, w miarę łatwe w serwisowaniu i jak najbardziej uniwersalne.

78 thoughts on “Rodzaje suportów rowerowych – Mega poradnik

  1. Błażej

    2017 23 Kwiecień

    Cześć,

    super post, może potrafisz wytłumaczyć różnice między wkladami FSA Szosowymi a MTB !?

    Reply
    • Kornel

      2017 24 Kwiecień

      Cześć i dzięki! W FSA to jest namieszane. Przede wszystkim wprowadzili takie cudo jak BB386, czyli support pod korbę z bardzo szeroką ośką – 30mm (normalnie masz 24mm). Różnica tutaj w suporcie MTB a szosowym będzie w szerokość mufy. Dla szosy jest to 68, a dla mtb 73. I generalnie jest to zawsze główna różnica w suportach górskich i szosowych. Ale jak możesz zauważyć na stronie FSA to suporty MTB są też dopasowane do rozmiaru 68 ( tutaj po prostu używa się podkładek lub nie). Z tego co mi jeszcze wiadomo, to suporty górskie będą miały jakieś dodatkowe uszczelki ( wiadomo – błoto i te sprawy), a suporty szosowe zgodność z DI2. No ale tutaj też nie jest tak do końca rozdzielone, bo górale też już doczekały się elektroniki 🙂
      Nie wiem czy o to chodziło, ale jak masz jeszcze jakieś wątpliwości to pisz!

      Reply
  2. Robert

    2017 06 Czerwiec

    Witam
    Bardzo ciekawy artykuł. Mam jedno pytanko. Nie znam się za bardzo na suportach, a chciałem wymienić sobie korbę w rowerze szosowym. Kupiłem korbę “SPECIALIZED S-Works FACT Carbon” fi 30 mm-szer 70 mm. A mam założoną korbę -Ultegra – suport- SM-FC6601, BC 1.37×24 . I teraz pytanie czy można jakoś założyć do tego roweru tę korbę? Byłbym wdzięczny za podpowiedź.Pozdrawiam

    Reply
    • Kornel

      2017 08 Czerwiec

      Cześć Robert,
      Z tego co piszesz to Twoja korba ma zintegrowaną oś suportu o średnicy 30 mm, a wklad suportu ma 24 mm ( jak wszystkie Shimano) dlatego ten zestaw może nie spasować. Najlepiej jakbyś napisał dokładne oznaczenie korby to będzie lepiej dopasować odpowiedni suport 🙂

      Pozdrawiam

      Reply
  3. Author

    2017 24 Czerwiec

    Oś korby Shimano 105 5700 jest trochę za krótka do wkładu suportu Press-Fit 91,5 mm
    Rama jest karbonowa. Co zrobić żeby to zagrało?

    Reply
    • Kornel

      2017 26 Czerwiec

      Hej,
      A jaką masz szerokość samej mufy supportowej?

      Reply
  4. Author

    2017 26 Czerwiec

    Cześć, szerokość mufy (bez wkładu suportu) to 88 mm

    Reply
    • Kornel

      2017 27 Czerwiec

      Obawiam się, że taka kombinacja nie spasuje. Dla korby shimano fc-m5700 zalecana szerokość mufy suportu wynosi 68/70 mm, a tutaj mamy 88. Jaką korbę miałeś w tej ramie wcześniej?

      Reply
  5. Author

    2017 27 Czerwiec

    Była Tiagra 4603
    Opanowałem sytuację i 5750 leży jak ulał.

    Reply
  6. filip

    2017 29 Czerwiec

    dobry artykuł. jeszcze mam pytanie co do długości samej osi. jaka jest długość osi w korbie fsa megaexo gossamer? koba pod mufy 68/73mm. wszystkie megaexo mają taką samą długść?

    Reply
    • Kornel

      2017 30 Czerwiec

      Cześć,
      Dzięki! 🙂 W FSA tylko standard 386 EVO ma dłużą oś. Pozostałe powinny pasować do mufy 68/73mm. A dokładna szerokość osi? Nie znalazłem nigdy takiej wartości… Jedyne co znalazłem to odległość miedzy zewnętrznymi końcami supportu w MegaExo która wynosi 88,8mm.

      Reply
  7. Dareios

    2017 02 Lipiec

    W suporcie nie ma żadnej osi, jest wał.

    Reply
    • Kornel

      2017 02 Lipiec

      Cześć
      Racja w suporcie nie, ale w korbie są osie i maja różne długości a to trzeba mieć też na uwadze.

      Reply
      • pawel

        2018 16 Styczeń

        Witam. Prosze o pomoc czy do suportu Suport Shimano SM-BB92-41B Pressfit Dura Ace szosa bedzie pasowała korba sh 105 5800 2 rzed?

        Reply
        • Kornel

          2018 17 Styczeń

          Cześć,

          Tak będzie pasowała. Ten support jest pod korbę ze zintegrowaną osią w korbie czyli tzw. Hollowtech II w Shimano, wiec tutaj korba Shimano pasuje zawsze do supportu Shimano o ile oba są w standardzie Hollotech właśnie. Problemy z supportammi pojawiają się jak chce je dopasować do ramy, bo tutaj jest już trudniej 🙂 ale ten zestaw będzie pasował 🙂

          Pozdro

          Reply
  8. Sławek

    2017 11 Lipiec

    witam
    a ja mam problem z pressfit 30. Mianowicie mam mały luz na mufie przez co jest mały luz na suporcie. Są ślady z lewej strony na korbie po zablokowaniu łożyska(srebny pasek). Co mogę zrobić w takiej sytuacji czy jest możliwość nadlania np żywicy do mufy i ponowne jej przeszlifowanie albo przegwintowanie na suport Thread Fit 30i?? i jaki warsztat się specjalizuje w czymś takim??

    Reply
    • Kornel

      2017 12 Lipiec

      Cześć,
      Jakiś czas temu miałem dokładnie taki sam problem. Ja mojego pressfita mogłem wyciągnąć normalnie ręką, bez używania narzędzi. Też zacząłem zgłębiać temat, i okazało się, że pressfita powinno montować na czymś co go do tego suportu przyklei (np. Cannondale zaleca osadzanie łożysk na Loctite 609). Niestety serwis w którym ja wymieniałem wcześniej suport nie korzystał z tej metody, i do mufy dostał się piach co spowodowało powstanie luzów.
      Wracając do Twojego problemu, to chyba masz dwa wyjścia.
      -Pierwszym to możesz własnie spróbować wkleić Twój support. Ja własnie tak zrobiłem i to się sprawdziło. Ale to zależy od tego jaki duży masz luz.
      -Drugie, to są firmy, które tak jak powiedziałeś doklejają paski karbonu i minimalnie zmniejszają otwór mufy supportu. Tego typu zabiegi prawdopodobnie zrobisz w warsztatach które zajmują się naprawą ram karbonowych (typu pęknięcia, złamania itp), ale niestety konkretnej nazwy nie mogę Ci podać, bo nie korzystałem.
      Opcja z gwintowanie jest możliwa w przypadku gdy mufę masz aluminiową, wtedy jeśli nagwintujesz 1mm gwint, to powinien spasować Ci wkład suportu Chrisa Kinga T47.
      Pozdrawiam

      Reply
  9. Rafał

    2017 22 Sierpień

    Witam
    Bardzo dobry artykuł.
    Przy okazji chciałem zadać pytanie;
    Nabyłem ramę z nabity wkładem Press-Fit SM-BB91-41, chciałbym wsadzić do tego
    korbę Tiagra FC 4703, czy to będzie pasować ?
    Shimano w katalogu podaje do tej korby wkład BB-RS500-PB
    A gdyby ta korba pasowała do tego wkładu który już jest w mojej ramie to czy będę potrzebował jakiś podkładek dystansowych ?

    Pozdrawiam

    Reply
    • Kornel

      2017 23 Sierpień

      Cześć, Dzięki! Co do Twojego wkładu i korby, suport Press-Fit SM-BB91 jest kompatybilny z korbami hollowtech II, czyli taką jaką masz, wiec nie powinno być problemu z montażem. W rowerach szosowych szerokość mufy wynosi 86,5mm i w takim przypadku nie trzeba stosować podkładek.

      Reply
  10. paweł

    2017 05 Wrzesień

    uff wreszcie fachowo wyjasniony temat roznorodnosci wymiarow suportow bardzo pomaga swietny artykul dziekuje i pozdrawiam

    Reply
    • Kornel

      2017 05 Wrzesień

      Dzięki! Fajnie, że sie przydaje:)

      Reply
  11. Kurczak

    2017 09 Wrzesień

    A ja mam taki problem. Zakupiłem ramę Santa Cruz v10, w której szerokośc supportu to 85 mm, z wkręconymi łożyskami funn daje całkowitą szerokość 110 mm. Mam też korbę race fac o długości osi 115 mm. Oczywiście nie pasuje 🙂 Teraz pytanie: jakie są długości osi w korbach zintegrowanych?

    Reply
    • Kornel

      2017 11 Wrzesień

      Sprawdziłem sobie parametry tego roweru, szerokość mufy supportu (bb shell) podana jest jako 83 mm, a więc musisz szukać korby która do tego spasuję. Jaki masz model tej korby i jakie łożyska masz. Czy użyłeś podkładek? Być może same łożyska funn mają mniejszą szerokość i pasują do korby Funn. Wiesz jak jest, każdy producent robi tak części, żeby pasowały tylko do jego firmy :/

      Reply
  12. Bartti

    2017 12 Wrzesień

    Cześć. Dzięki, że komuś się chce pisać takie artykuły:) Dużo ciekawych informacji. Mam też i pytanie. Mianowicie jeżdżę na karbonowym looku z naprostszym suportem typu BSA na kwadrat campagnolo chorus i na tym mam korbę fsa z blatami 53/39. Chciałbym założyć teraz korbę fsa sl – k light 50/34 ze zintegrowaną osią. Czy jest taka możliwość i jaki suport trzeba by założyć?? Pozdrawiam

    Reply
    • Kornel

      2017 15 Wrzesień

      Cześć i dzięki! 🙂
      Wszystko tu zależy od szerokości mufy supportu, jeśli to standard 68 mm to korba powinna pasować z łożyskami zewnętrznymi Shimano lub fsa na oś 24 mm (Czyli sramowskie nie podejda). Oczywiście jeśli to najnowsza wersja Evo to średnica ośki ma 30mm więc potrzebujesz już specjalny support pod ten standard.

      Pozdrawiam
      Kornel

      Reply
  13. meteor

    2017 21 Wrzesień

    Szacun. Bardzo przydatny artykuł, w końcu wszystko czytelnie i w jednym miejscu.
    Mam jednak pytanie odnośnie kluczy do suportów. Mianowicie czy do suportów wkręcanych z osią 24/30mm (zintegrowaną z korbą) jest jeden uniwersalny klucz czy nie ma tak dobrze?
    Pytam bo do tej pory oprócz hamulców używałem wyłącznie osprzętu Shimano.

    Reply
    • Kornel

      2017 26 Wrzesień

      Cześć!
      Dzięki cieszę się, że artykuł sie przydał 🙂
      co do kluczy to sa universalne i pasują do Shimano Hollowtech II, Truvativ, FSA MegaExo, Giga X+Pipe, Campagnolo UltraTorque 🙂

      Reply
      • Rav

        2017 27 Wrzesień

        Co do kluczy, piszesz że są uniwersalne, ale wielowypust suportu jest innej średnicy Hollowtech 2 (mniejszy) niż FSA MegaExo, złapie się tym samym kluczem? Mam dwa rowery z tymi dwoma suportami i nie wiem co kupić. Z góry dziękuję za pomoc.

        Reply
        • Rav

          2017 27 Wrzesień

          Szperam i chyba mam suport mniejszy Ultegra SM-BBR60 i chyba potrzebny jest adapter, redukcja TL-FC25 …

          Reply
  14. Piotr

    2017 29 Wrzesień

    Świetny poradnik! Bardzo dziękuję.

    Reply
    • Kornel

      2017 30 Wrzesień

      Dzięki!

      Reply
      • marcin markiewicz

        2018 18 Marzec

        Czesc Kornel mam pytanie jaki suport jest najlepszy do szosy I dlaczego bo chcialbym zlozyc rower z gory dziekuje

        Reply
        • Kornel

          2018 19 Marzec

          Cześć Marcin,

          To trochę zbyt ogólne pytanie. Mógłbym polecić np support MegaEVO od FSA bo jest bardzo sztywny, ale do tego potrzebowałbyś korbę od FSA. Mogę też szczerze odradzić pressfit, bo z tym są duże problemy, ale tutaj również, jak masz ramę do pressfitów to ciężko tam włożyć cokolwiek innego. Dlatego musiałbym wiedzieć jaki rower masz (dokładnie ramę) i jaką korbę.

          Pozdro
          Kornel

          Reply
  15. Kanapka7

    2018 24 Marzec

    Hej, czy mógłbyś mi wytłumaczyć czym różni się suport BB od BC ?

    Reply
    • Kornel

      2018 02 Maj

      Cześć,

      Cześć,

      BC to przeważnie oznaczenie gwintu w tym przypadku angielskiego, a bb to oznaczenie po prostu Bottom Bracket czyli wkład supportu

      Pozdro
      Kornel

      Reply
  16. Jacek

    2018 21 Kwiecień

    Cześć Kornel. Posiadam rower Colnago World Cup 2015 z korbą FSA Omega 46/36. Kupiłem nową korbę shimano 105 5800 I jaki suport będzie Mi pasował bo nie wiem czy mam standard angielski czy włoski. Pozdrawiam

    Reply
    • Kornel

      2018 02 Maj

      Hej, Do korby shimano, będzie pasował tylko support pod standrad Hollowtech, który ma gwint angielski. Tutaj większego wyboru nie mamy 🙂

      Reply
  17. Paweł

    2018 09 Maj

    Cześć,

    dobry tekst, wiele wyjaśnia i porządkuje. Mam jednak dodatkowe pytanie. Mam ramę zjazdową z mufą pod suport press-fit. Mufa ma szerokość 92 mm. Jaką korbę powinienem do niej kupić, a konkretnie jaką długość osi, 68/73 mm czy 83 mm?

    Pozdrawiam

    Reply
    • Kornel

      2018 16 Maj

      Cześć,
      Jeśli chodzi o długość rury w korbie, musisz zauważyć, że mufa w pressfitach ma szerokość 92 lub 86,5, ale łożyska są wbite w ramę. Natomiast w przypadku mufy z gwintem łożyska masz na zewnątrz, a więc po dodaniu ich, całkowita szerokość mufy jest taka sama. Dlatego kupująć korbę w systemie np. Hollotech II dopasujesz korbę zarówno do pressfitów jak i suportów zintegrowanych (czyli łożyska zewnętrze)
      Kornel

      Reply
  18. janusz

    2018 22 Maj

    Mam prawdopodobnie klasyczny suport czy będzie pasował ten kompaktowy suport

    Reply
    • Kornel

      2018 10 Czerwiec

      Cześć

      Musisz zwrócić uwagę na rodzaj gwintu i szerokość mufy 🙂 czasami ta sama rama może używać różnych rodzajów supportów

      Pzdr

      Reply
  19. Maciej

    2018 10 Czerwiec

    Witam zakupiłem ramę demo 8 specjalized 2015 r aluminium teraz mam pytanie jaki suport mam tam wstawić żebym mógł założyć zębatki sram GX Eagle ile mi wiadomo zębatka jest zintegrowana Z ośką . A Mufa ma prawdopodobnie 83mm. Sam tego nie mierzyłem mierzył to mój ojciec. Dzięki pozdro

    Reply
    • Kornel

      2018 10 Czerwiec

      Cześć, do tej ramy pasuje support Sram BB30 BSA 83mm.

      Pozdro

      Reply
  20. Paweł

    2018 10 Czerwiec

    Cześć,
    Świetnie opisane. Od tych standardów można dostać korby 🙂 W mojej Meridzie mam PF30 i po trzeciej wymianie łożysk (trzaski przy każdym obrocie) stwierdziłem, że nie dłużej nie zdzierżę i dałem rower do serwisu, aby wstawili adapter na łożyska zewnętrzne oraz zakupiłem nową korbę Ultegra FC-6750 z wkładem SM-BBR60 (szerokość mufy 68mm). Przez pierwsze kilometry było super, ale po ok. 150 km problem trzasków powrócił ze zdwojoną siłą. Jest na to jakiś sposób? Pojawił się też problem z regulacja tylnej przerzutki, tak jakby zmieniła się linia łańcucha – czy tam nie powinno być jakiejś podkładki?
    Pozdrawiam

    Reply
    • Kornel

      2018 11 Czerwiec

      Aż ciężko uwierzyć, żeby po 150 km suport wydaję dziwne dźwięki. Może warto go zareklamować? Co do regulacji przerzutki to faktycznie linia lancucha może być problemem
      Pzdr

      Reply
      • Paweł

        2018 11 Czerwiec

        Dziś zrobiłem test – krótki dystans, ale dwa mocne podjazdy na pełnej mocy i zero trzasków… Zanim więc zareklamuję sprzęt w serwisie umówię się na sesję z egzorcystą 🙂 Przy okazji jeszcze pytanie – czy jeśli będę zmieniał ramę (planuję zakupić Treka Domane) z supotem BB90, to obecna korba Ultegra 6750 podejdzie bez żadnych adapterów? Tak zrozumiałem z Twojego artykułu. Pzdr

        Reply
  21. Cezary Fabijański

    2018 15 Czerwiec

    Mam pytanie: czy ktoś się spotkał z łożyskami do korby szosowej SRAM RED na gwint ITA??

    Reply
  22. Adam

    2018 08 Lipiec

    Mam pytanie odnośnie wymiany wkładu suportu PressFit SHIMANO BB-71-41A na suport wkręcay. Jaki model suportu należałoby kupić i adaptery by dokonać modyfikacji w rowerze Superior XP949 model 2017.
    Będę wdzięczny za odpowiedź.

    Reply
  23. Janusz

    2018 09 Lipiec

    Witam. Jestem amatorem rowerowym, który posiada rower magnum mg200. Chciałbym wymienić w nim wał – trzpień suport, ale nie wiem jaki kupić jak pogrzebałem po necie to wychodzi (bo nie wiem czym zmierzyć), że powinienem mieć 133 na 67, kwadrat. Czy mogę kupić suport cały i jaki, czy po raz kolejny sam wianek(rozlatuję się). I drugie jak łańcuch jest do wymiany to razem z wolnobiegiem?

    Reply
  24. Tomasz

    2018 20 Lipiec

    Mam pytanie, jaki model suportu będzie w tej szosie Raleigh Criterium Elite 2016?
    https://katalog.bikeworld.pl/2016/web/produkt/rowery/szosowe/raleigh/39583/criterium_elite
    Na zewnętrznym pierścieniu suportu jest takie oznaczenie
    BC 1.37 x24 Road

    Z góry dziękuję za pomoc

    Reply
  25. Jakub

    2018 12 Sierpień

    Witam.Mam problem mój suport po zmierzeniu ma 116×74 choć jest to typ włoski.Nie mam pojęcia gdzie kupić nowy suport o tych wymiarach i czy KORBA SHIMANO TOURNEY FC-TY301 będzie z nim współgrał.Poradziłbyś coś ? 😀

    Reply
    • Kornel

      2018 27 Sierpień

      Hej, To czy korba bedzie pasowała zależy od osi suportu. Korba FC-TY301 jest na kwadrat więc sam suport musi być też na kwadrat. Dużo trudniejsze jest dopasowanie suportu do mufy. Ale tutaj mam za malo informacji 🙁

      Reply
  26. Leśny

    2018 13 Sierpień

    Czołem. A coś na temat korb i suportów do ethirteen trs+ ?

    Reply
    • Kornel

      2018 27 Sierpień

      Hej,

      Tak na szybko, pasuje do popularnych suportów 68/73mm BSA, PF30, BB30, BB92. I co najważniejsze można ją mocować w opcji boost i nie boost. A to bardzo przydatna rzecz w przypadku zmiany na nowszy model ramy, która zgodnie z trendami pewnie będzie juz boostowa.

      Reply
  27. Andrzej

    2018 18 Sierpień

    W suportach kompaktowych oś wystaje zawsze symetrycznie czy jest przesunięta w prawo? Mam stary rower, wymieniłem suport z klasycznego na kompaktowy, oś była tej samej długości, po zamontowaniu okazało się, że w momencie kiedy powinien wskakiwać mi trzeci bieg z przodu, wchodził drugi.

    Reply
    • Kornel

      2018 28 Sierpień

      Cześć, powinny byc symetryczne. Ale na każdym suporcie jest oznaczenie L/R więc wiadomo która strona gdzie ma być 🙂 czasami trzeba mocna dokręcić śrubę mocująca ramię aby jak najbardziej je przesunąć

      Reply
  28. Sitarski Konrad

    2018 25 Sierpień

    czesc bardzo dobry artykul chcialbym kupic moja pierwsza szose moze byc uzywana mogbys doradzic jaki suport bylby najlepszy i jakiego roweru szukaC ? z gpry dziekuje z odpowiedz ,pozdrawiam

    Reply
    • Kornel

      2018 28 Sierpień

      Suport jest akurat bardzo tanią częścią i łatwo wymienialną więc aż tak się tym nie kieruj;) jedyne co mogę doradzić to unikaj suportów typu press fit. Trochę chybiony pomysł moim zdaniem a i producenci się z tego powoli wycofują 😉

      Reply
  29. Mariusz

    2018 27 Sierpień

    Witaj, mam rower Cross z poza grupową korbą Shimano FC RS500 2 x 11 tarcze 36/46T oraz suportem Shimano SM-BB4600. Typowy przełaj lub gravel jak kto woli. Chciałem wymienić tarczę 46T na 50 lub 52T żeby była bardziej pod szosę i niestety napotkałem na problem z zakupem takiej tarczy ponieważ nie ma jej praktycznie w polskiej dystrybucji. Pojawia się od czasu do czasu gdzieś w prywatnych ofertach ale bardzo rzadko. Można ją zamówić z dystrybucji zagranicznej ale koszty wychodzą dosyć duże więc chyba lepiej wymienić cały przedni napęd razem z suportem. Najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie Shimano 105 bo jest tego dużo na rynku i w rozsądnej cenie. Pytanie brzmi czy nowy napęd wraz z suportem bez problemu wejdzie mi w miejsce obecnego BB-4600 i wszystko będzie grało.

    Reply
  30. Damian

    2018 30 Sierpień

    Witam czy jesli mam korbe Truvativa pod Isis to mogę ją założyć pod ramę gdzie jest press fit?

    Reply
    • Kornel

      2018 31 Sierpień

      Witam, niestety nie. Do ramy pressfit będą pasowały tylko korby ze zintegrowaną osią jak hollowtech lub sram gpx.
      Pozdrawiam

      Reply
  31. bart

    2018 04 Wrzesień

    Cześć, krótkie pytanie aktualnie mam suport press fit shimano ultegry (korba 105 11 rzędowa 2 blaty), to przy przesiadce na Sram Rival 22 i suport GXP press fit wszystko będzie pasować? czy coś moze nie zagrać jeśli reszta napędu pozostanie shimano.

    Reply
    • Kornel

      2018 14 Wrzesień

      Hej,
      Jesli uzyjesz suportu srama to powinnno byc ok:)

      Reply
  32. Filip

    2018 24 Wrzesień

    Czesc. Mam rower cross trans atlantic i korbe na kwadrat sr suntour. Po dwoch sezonach zauwazylem ze nie kreci sie korba/zebatki w osi tylko faluje. Czy wymiana na korbe dwuczesciowa Pozwoli uniknac problemu. Jakis dobry model shimano wraz z supportem polecisz? Zastanawialem sie nad m590?

    Reply
    • Kornel

      2018 06 Październik

      Hmmm może masz po prostu krzywą oś. Napewno sztywna oś jak w m590 bedzie lepsza 🙂

      Reply
  33. Łukasz

    2018 28 Wrzesień

    Fajna strona, encyklopedia jeśli chodzi o mechanizmy korbowe :-). Muszę wykorzystać troszkę Twoją wiedzę :-).
    Mam w garażu 3 rowery i będę chciał ujednolicić (w miarę możliwości) w nich suporty.
    1. Rower crossowy, korba SR SUNTOUR XCR V2 integrated – rozumiem, że korby zintegrowane i będę musiał użyć długiego imbusa 8mm
    2. Rower crossowy, korba SR SUNTOUR XCM – klucz do kwadratu
    3. Rower szosowy, korba FSA Gossamer Compact MegaExo – czym to odkręcić? Taki klucz wystarczy https://www.centrumrowerowe.pl/klucz-park-tool-hcw-5-pd4615/?v_Id=4063 ?

    I teraz – czy istnieje jeden system, który będzie idealny dla tych trzech rowerów? Jeśli tak to jaki? Do roweru 1 będę celował w korby Deore XT, a dla 3 w 105. Rower 2 to najwyżej Deore.

    Reply
  34. Łukasz

    2018 30 Wrzesień

    Fajna strona, encyklopedia jeśli chodzi o mechanizmy korbowe :-). Muszę wykorzystać troszkę Twoją wiedzę :-).
    Mam w garażu 3 rowery i będę chciał ujednolicić (w miarę możliwości) w nich suporty.
    1. Rower crossowy, korba SR SUNTOUR XCR V2 integrated – rozumiem, że korby zintegrowane i będę musiał użyć długiego imbusa 8mm
    2. Rower crossowy, korba SR SUNTOUR XCM – klucz do kwadratu
    3. Rower szosowy, korba FSA Gossamer Compact MegaExo – czym to odkręcić?

    I teraz – czy istnieje jeden system, który będzie idealny dla tych trzech rowerów? Jeśli tak to jaki? Do roweru 1 będę celował w korby Deore XT, a dla 3 w 105. Rower 2 to najwyżej Deore.

    Reply
    • Kornel

      2018 06 Październik

      Hej nie bardzo rozumiem co znaczy ujednolicić:) chcesz te napędy przekładać? Jeśli chcesz cos mega uniwersalnego to weź Deore, jest dobre w gory lub na crossa:) ale pamiętaj aby mieć raczej jednego producenta:) względnie shimano/fsa bo starsze fsa są kompatybilne z shimano

      Reply
  35. Robert2

    2018 06 Październik

    Witam. Mam takie trochę nietypowe pytanie. Chciałbym odnowić oldskulowego “Jubilata” . Na tył dałbym mu nexusa v3 i napinacz łańcucha a na przód przerzutke i korbe 3 rzedowa zebatka, w zwiazku z tym rodzi się pytanie, czy da sie tam jakoś wcisnąć nowy suport? Pozdrawiam

    Reply
    • Kornel

      2018 06 Październik

      Hej, jasne zmierz szerokość mufy a w każdym sklepie dopasują jakiś fajny kompakt. Ja przy odmawianiu starej szosy nie miałem z tym problemu:)

      Reply
  36. Piotr Sułecki

    2018 12 Październik

    Witam, proszę o poradę, posiadam teraz korbę FSA Gossamer Pro Compac, Środek suportu: FSA BB30, sprzęt ma już parę lat i czas go wymienić, co mogę tam w zamian wstawić? dziekuję za pomoc!

    Reply
  37. Odpowiednia rama do ostrego koła – Bezweny | Kompletowanie części

    2018 19 Październik

    […] Tutaj twardo powinniśmy poszukiwać ramy przystosowanej pod brytyjski standard BSA. Najłatwiej to sprawdzić odkręcając delikatnie support. Gwint od strony korby i blatu powinien się odkręcać zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Druga strona powinna być prawostronna i odkręcamy ją przeciwnie do ruchu wskazówek zegara. Posiadanie muf przystosowanych pod suporty BSA to standard z którego nie warto rezygnować. Jeżeli chcesz poczytać więcej na temat suportów, muf i ich standardów polecam post Bikehunter. […]

    Reply
  38. Wojtek

    2018 06 Listopad

    Witam,
    super artykuł wele wyjaśnie ale mam pytanie. Mam aktualnie ramę z supportem bbr-60 i korbę shimano 105. Kupiłem nową ramę w do której pasuje support bbr-386. Wiem, że muszę kupić nowy support ale pytanie czy długośc korby nie bedzie problemem. Masz może doświadczenie w tym temacie?

    Reply
  39. tas79

    2018 06 Listopad

    witam,
    Mam szosę Cannondale na BB30 68mm, do tego planuję kupić adapter Rotor BB30 na 24mm. Czy do takiego zestawu podejdzie mi korba tiagra 4700 ? (średnica 24mm będzie Ok, ale długość ?)

    Reply
  40. Tomasz

    2018 18 Listopad

    Hej. Świetny artykuł. Pokazał mi problem zanim zakupiłem wkład suportu. Może byś mi pomógł. Mam ramę pod wkład suportu pf30 i chciałem zamontować do tego z innego roweru korbę sram GX 11rz który jest pod GXP. Zagubiłem się już trochę i się zastanawiam czy jak kupię wkład pf30 srama będę mógł założyć tą korbę, czy muszę szukać jakiegoś specjalnego wkładu. Podejrzewam że raczej to drugie ponieważ widziałem już takie na bb30 pod GXP. Ech już się zamotalem, poproszę o jasny przekaz. Z góry dziękuję.

    Reply
  41. Robert

    2018 30 Listopad

    Witam. Mam treka 1.2 z 2008 roku i pytanie czy korba Sram apex(gpx) będzie pasować do mojego roweru. Do mufy suportowej bez żadnych adapterów. Tylko korba i suport. I jak możesz to powiedz jaki suport Sram konkretnie. Dziękuje z góry.

    Reply

Zostaw komentarz

Name

E-mail

Message