Shimano Tourney – najbardziej uniwersalna grupa

Prostota i cena

Shimano Tourney to najniższa z grup Shimano, posiadająca co prawda wygląd osprzętu górskiego, ale przeznaczona do zwykłej jazdy miejskiej po drogach i chodnikach. Dzięki swojej prostocie i łatwości w obsłudze jest idealnym rozwiązaniem do pierwszych rowerów i dla początkujących rowerzystów. Zaletą Shimano Tourney jest bardzo szeroka gama asortymentu, oferująca kombinację zarówno z 8,7-, jak i 6-rzędowymi kasetami, manetki szosowe, klasyczne lub gripshift, a także wprowadzone w 2015 roku hamulce tarczowe. Oczywiście warto też wspomnieć, że cała grupa dostępna jest w dwóch kolorach: czarnym lub srebrnym.

Bardzo szeroka oferta komponentów tej grupy powoduje przy okazji trochę zamieszania w nazewnictwie, bowiem mamy tu oznaczenia TX-800, TY-700, TY-500, TY-300, TZ20, ST-EF41, SL-RS36, A070 i wiele innych. Spróbujmy zatem uporządkować trochę ten cały ambaras.

 

Na początek 3×8 rzędów 

Najwyżej w grupie Shimano Tourney sklasyfikowana jest wersja TX-800, którą napędzają 3-rzędowa korba (FC-TX801) w kombinacjach 42-32-22T/48-38-28T oraz 8-rzędowa kaseta o maksymalnej zębatce 32T. Dostępne przełożenia są zatem bardzo uniwersalne i pozwalają zarówno pokonywać niewielkie przewyższenia, jak i bez problemu rozpędzić się na płaskim terenie. Samą korbę możemy nabyć w wersji z osłonką lub bez, co w przypadku rowerów miejskich jest bardzo przydatne.

Shimano Tourney tx800 korbaShimano Tourney tx800 korba

Przerzutki obsługiwane są przez klamkomanetki ST-TX800, które posiadają wskaźnik przełożenia Optical Gear Display oraz 2-palcową dźwignię hamulca, zapewniającą odpowiednią ergonomię. Przednia przerzutka ma konstrukcję Top swing, czyli lżejszą, lecz narażoną na częstsze zapychanie się błotem. Przerzutka z tyłu opiera się na technologii Double Servo-Panta, czyli dwóch niezależnych sprężynach odpowiadających za lepsze napięcie łańcucha.

 Shimano Tourney  Shimano TourneyShimano Tourney tx800 manetka

W tej wersji grupy Shimano Tourney możliwe jest również zamontowanie mechanicznych hamulców tarczowych (BR-TX805) z tarczami centerlock o rozmiarze 160 mm/180 mm. Jeśli zdecydujemy się na „tarczówki”, wybieramy piasty z mocowaniem centetlock (FH-TX505-8), które są zgodne z napędami 8-rzędowymi, natomiast w przypadku klasycznych v-brake’ów mamy do dyspozycji piasty HB-TX800.

Shimano Tourney tx800 piasta centerlockShimano Tourney tx800 zacisk

 

Do siedmiu odlicz

W kombinacji 3×6/7 sprawa jest bardziej skomplikowana. Cała grupa napędzana jest korbą FC-TY701, działającą z napędami 3×6/7/8 rzędów, lub model niższą korbą FC-TY501, również współpracującą z 8-rzędowymi kasetami/wolnobiegami. Jakie są różnice między tymi korbami? Szczerze mówiąc, poza względami estetycznymi – ta pierwsza ma bardziej nowoczesny design – oraz osłonką na największą tarczę, znaczących różnic nie ma. Obie wersje są dostępne w opcji 42-34-24T oraz 48-38-28T.

Shimano TourneyTY701 korbaShimano Tourney TY501 korba

O zawrót głowy może przyprawić nas ilość dostępnych manetek. Dla kombinacji 3×6/7 możemy wybrać podobne manetki, jak w przypadku TX-800, czyli połączenie klamki hamulcowej i manetki w jednym, obsługiwane kciukiem (zmiana przełożeń w górę), oraz palcem wskazującym (zmiana przełożeń w dół). Drugą dostępną opcją są gripshifty, czyli manetki obracane ruchem nadgarstka. Tutaj mamy jeszcze do wyboru model przystosowany dla 8 rzędów (SL-RS47-8R/7R) oraz niższy dla 6/7 rzędów (SL-RS36-7R/6R). Ostatnim rozwiązaniem jest zastosowanie najprostszych manetek, sterowanych wyłącznie kciukiem, które stosowane były z powodzeniem w latach 90. W przypadku tej opcji manetki obsługują jedynie 7- lub 6-rzędowe kasety

Shimano TourneyShimano TourneyShimano Tourney   Shimano Tourney Shimano Tourney

Wybierając przednią przerzutkę z serii Shimano Tourney do napędów 7 oraz 6 rzędowych, należy zwrócić uwagę na ich kompatybilność z korbą. Mamy bowiem do wyboru model FD-TY710 lub FD-TY510, czyli opcje dla korby 48-38-28T, oraz osobne modele dla mniejszych 42-34-24T. Również uważać trzeba przy doborze tylnej przerzutki, gdyż Shimano Tourney oferuje osobne modele dla 7-rzędowych i dla 6-rzędowych kaset.

 Shimano TourneyShimano Tourney

Na koniec chciałbym jeszcze napisać o hamulcach dostępnych w opcjach Shimano Toruney. Mamy tutaj do wyboru, wspomniane przy okazji TX-800, hamulce tarczowe mechaniczne, czyli wykorzystujące zwykłą linkę hamulcową, popularne v-brake’i oraz hamulce rolkowe. Te ostatnie wymagają jednak użycia specjalnych piast umożliwiających ich zamontowanie, np. RH-IM10 lub HB-IM40. Ich zaletą jest konstrukcja, która dzięki szczelnej obudowie nie jest wrażliwa na warunki pogodowe, ale z drugiej strony sama obudowa powoduje, że hamulce są dużo cięższe i trudniejsze do serwisowania.

 

Szosowe Toruney

Shimano Tourney poza przeznaczeniem do rowerów ATB (All Terrain Bike) oferuje również komponenty szosowe, które oznaczone zostały jako Shimano Tourney A070. Mamy tutaj do wyboru napędy 2×7 lub 3×7 rzędowe. Korby w opcji dwurzędowej dostępne są w konfiguracji 50-34T, a w trzyrzędowej 50-39-30T.

Shimano Tourney A070 road korba Shimano Tourney A073 road korba

 

Klamkomateki tej odmiany Tourney’a mają budowę analogiczną do starszej wersji Shimano Sora 2300, czyli biegi w górę wrzucamy za pomocą dźwigni hamulca, natomiast w dół zrzucamy za pomocą małej manetki, która znajduje się po wewnętrznej stronie klamki w zasięgu kciuka (dobrze to widać na tym filmie).

Shimano Tourney ST a070 road manetka

Przerzutka z tyłu maksymalnie obsłuży 37 zębatek na kasecie, co w połączeniu z mniejszą koronką z przodu (34T) zadowoli początkujących kolarzy. Minusem tej grupy, o czym wspomniałem przy okazji opisu Shimano Claris, jest ograniczony wybór komponentów, który nie obejmuje np. kasety czy hamulców. A więc kompletując osprzęt do roweru szosowego opartego na Shimano Tourney A070, musimy posiłkować się częściami z innych pasujących grup.

Podsumowanie

Shimano Tourney jest bez wątpienia najprostszą i najtańszą opcją wyposażenia naszego roweru, ale nie oznacza to, że należy ją z góry określać jako sprzęt „marketowy”. To prawda, że najtańsze odmiany przerzutek lub manetek Shimano Tourney znajdziemy właśnie w rowerach tej klasy, ale 8-rzędowa odmiana wyposażona w hamulce tarczowe sprawia wrażenie grupy dobrze dopracowanej, a i szosowa wersja zadowoli niejednego kolarza.

 

Zostaw komentarz

Name

E-mail

Message