slick czy semislick

Jakie opony rowerowe wybrać. Część 1. Rodzaje opon

Czasami, spoglądając na rowery poruszające się po polskich drogach, odnoszę wrażenie, że opony rowerowe są bardzo niedocenianym elementem rowerowego wyposażenia. Bo jak inaczej można wytłumaczyć ciężkie i szerokie, dwucalowe opony z agresywnym bieżnikiem używane głównie do jazdy po mieście. Problem ten może wynikać z dwóch powodów:

  1. braku świadomości o tym jak ważnym są one elementem,
  2. braku wiedzy na temat tego, jakie opony wybrać.

Dlaczego opony są tak ważne?

Opony rowerowe to jedyny element roweru, który ma styczność z podłożem, dlatego też w tak dużej mierze decyduje o naszym komforcie i bezpieczeństwie. Można śmiało powiedzieć, że tak jak ważne jest dobranie obuwia z odpowiednią podeszwą do otaczających nas warunków (bo przecież nikt nie ubierze klapek w góry, a butów trekkingowych na plażę), tak samo ważne jest, aby nasze opony rowerowe były dobrane do podłoża, po którym się poruszamy.

Jakie rodzaje opon możemy spotkać?

Dostępnych opon na rynku jest wiele, a różnice wynikają nie tylko z rozmiaru, ale również z użytych materiałów i przede wszystkim z rodzaju bieżnika. Jest to element, który w największym stopniu wpływa na charakterystykę naszych kół. Wyróżniamy trzy główne odmiany bieżnika.

Opony Slick

Czyli opony gładkie, które idealnie będą się sprawdzać na Jakie opony rowerowe wybrać. Część 1. Rodzaje oponszosowe, asfaltowe, czyli mocno utwardzone nawierzchnie. Opony rowerowe typu slick często posiadają delikatny bieżnik umiejscowiony na bokach opony, umożliwiający jazdę w mokrych warunkach. Przeznaczenie tych opon to głównie rowery szosowe, miejskie lub trekkingowe. Szerokość standardowych slick’ów waha się miedzy 0,8 – 1,5 cala.

Kiedy wybrać opony typu slick? Jeżeli poruszasz się po mieście, np. do pracy, na zakupy czy na dworzec, wyłącznie po asfalcie, betonie lub miejskich ścieżkach rowerowych, opona bez bieżnika zapewni najmniejsze opory toczenia, a przy odpowiedniej grubości opony oraz zastosowaniu systemów antyprzebiciowych będzie również wystarczająco wytrzymała na nasze polskie drogi.

 

Opony Semi slick

Są to bardzo uniwersalne opony rowerowe, które łączą zalety opony Jakie opony rowerowe wybrać. Część 1. Rodzaje opontypu slick idealne na utwardzonych nawierzchniach, z możliwością wjechania w cięższy teren, np. leśne ścieżki, drogi szutrowe itp. Ich charakterystyczną częścią jest wyraźny bieżnik na bokach opony, oraz minimalny bieżnik w centralnej części opony, która jest w styczności z nawierzchnią. Taka konstrukcja znacznie obniża opory toczenia w stosunku do opon górskich o pełnym bieżniku, obniża poziom hałasu przy większych prędkościach, a jednocześnie pozwala na pokonywanie bardziej wymagających nawierzchni. Szerokość typowych opon semi slick to 1,3 cala – 1,7 cala dla rowerów crossowych oraz 1,75 cala dla rowerów górskich.

Kiedy stosować opony typu semi slick? Jeżeli planujesz weekendowe wypady poza miasto, a w tygodniu poruszasz się głownie po drogach miejskich, semi slick będą odpowiednim wyborem. Idealnie sprawdzą się w terenie mieszanym z przewagą dróg utwardzonych. Najczęściej są montowane w rowerach crossowych, aczkolwiek można również znaleźć rozmiary do rowerów górskich (26, 27,5 oraz 29 cali). Użycie ich w rowerze górskim sprawi, że stanie się on bardziej uniwersalny, a przede wszystkim nie będzie sprawiał wrażenia ociężałego i trudnego do rozpędzenia, gdyż opony typu semi slick to mniejsze opory toczenia niż w przypadku typowych opon w rowerach górskich.

 

Opony Górskie

Szerokie (standardowo od 1,9 – 2,5 cala), wyposażone w Jakie opony rowerowe wybrać. Część 1. Rodzaje oponagresywny bieżnik, idealnie nadają się na najtrudniejsze trasy, techniczne ścieżki i ciężkie warunki atmosferyczne. Wśród opon górskich również znajdziemy kilka odmian, głównie różniących się grubością oraz kształtem bieżnika. Gęsto ułożony bieżnik o niskim profilu (np. Maxxis Ikon) zapewnia mniejsze opory toczenia przy zachowaniu odpowiedniej trakcji. Opony te, stosowane przez wielu zawodowych kolarzy (np. Marek Konwa, wielokrotny mistrz Polski MTB), sprawują się idealnie na szybkich górskich ścieżkach. Opony o średnim bieżniku (np. Continental Trail King) gwarantują bezpieczną i komfortową jazdę w każdym trudnym terenie, a szerzej rozstawione klocki bieżnika pomagają w samooczyszczeniu opony. Opony z grubszym bieżnikiem (np. Schwalbe Dirty Dan) idealnie sprawdzają się gdy trasa staje się bardziej miękka. Duże odstępy pomiędzy klockami zapewniają szybkie samooczyszczanie i niezbędną przyczepność przy hamowaniu w ekstremalnych sytuacjach.

Kiedy stosować opony typowo górskie? Opony o gęstym, ale mniejszym bieżniku, wybieramy na leśne, pagórkowate ścieżki, beż luźnych kamieni i większego błota. Średni bieżnik jest odpowiedni do rowerów Allmountain i Enduro od 140 mm skoku, czyli w trudnym, wymagającym terenie z licznymi zjazdami i podjazdami. Opony z grubym bieżnikiem o średnicy 2,5 cala dedykowane są do dyscyplin grawitacyjnych np. downhill, w których nie ma znaczenia, czy podłoże jest skaliste, porośnięte korzeniami, schodkowe czy kamieniste.

 

Podsumowując, dobór opony z odpowiednim bieżnikiem, uwzględniającym charakterystykę naszej jazdy jest niezwykle ważnym elementem, wpływającym na komfort i bezpieczeństwo jazdy. Dlatego też polecam poświęcić więcej uwagi temu elementowi naszych dwóch kółek.

Wpis ten jest częścią większego cyklu o doborze odpowiednich opon rowerowych. Zachęcam do zapoznania się z pozostałymi wpisami:

Część 2 – Rozmiary opon
Część 3 – Budowa i technologie

Zostaw komentarz

Name

E-mail

Message