stery rowerowe

Stery rowerowe zintegrowane, klasyczne i ahead

„Nikt wcześniej nie ustawił dwóch kół jedno za drugim, zamocowawszy je na ramie, ani też nikt nie zastosował fundamentalnej reguły, rządzącej jazdą na rowerze: zachowania równowagi przez sterowanie. […] Drezyna udowodniła ludzkości, że da się zachować równowagę na takiej konstrukcji, jeśli można nią sterować – i tylko wtedy ”

Zacytowany fragment z książki „Przepis na rower” Roberta Penna, opisujący jak powstała drezyna, (czyli praprzodek roweru) pokazuje, jak wielkie znaczenie w historii roweru miało zamontowanie układu sterującego, którego kluczowym elementem są właśnie stery. Bez możliwości skręcania, a co za tym idzie – utrzymania równowagi, nasz rower byłby całkowicie bezużyteczny.

Standardy

Rodzaje sterów rowerowych
Źródło: http://www.force-components.pl/

Podobne jak w przypadku suportów, wśród sterów również znajdziemy kilka różnych standardów, które niestety nie są ze sobą zgodne. Ich różnice wynikają ze sposobu montażu, np. gwintowane lub ahead, czy ze średnicy rury sterowej np. 1 1/8 cala lub 1 cal.

Stery rowerowe klasyczne (skręcane) ang. Threaded Headset

Jak sugeruje nazwa, najstarszy typ sterów. Ich montaż jest stery klasyczne skrecanemożliwy wyłącznie, gdy posiadamy nagwintowaną rurę sterową widelca, która pozwala nam nakręcić nakrętkę odpowiedzialną za dociskanie sterów (nakrętkę kontrującą). Miski łożyskowe są częściowo wbite do ramy, a częściowo tworzą dwa zewnętrzne „kołnierze”, w których obracają się łożyska. Konstrukcja sterów skręcanych pozwala na demontaż wspornika kierownicy, nie powodując jednocześnie powstawania luzów na sterach. Cechą charakterystyczną sterów klasycznych jest również obecność dwóch nakrętek znajdujących się pod mostkiem, oraz wpuszczany do rury sterowej wspornik kierownicy. Średnica sterów klasycznych jest uzależniona od średnicy rury sterowej. Najpopularniejsze są stery o średnicy 1 cala, stosowane w starszych rowerach szosowych, trekkingowych i miejskich. Dostępne są również opcje 1-1/8 cala oraz 1-1/4 cala (szczegółowe wymiary znajdziecie w tabeli na końcu).

Prosta konstrukcja sterów klasycznych niestety nie przekłada się na prostotę serwisowania i regulowania. Ich dodatkową wadą jest również częste łapanie tzw. „luzów” .

 

Stery bezgwintowe klasyczne (Ahead) – ang . Threadless

Na pierwszy rzut oka bardzo podobne do sterów klasycznych. stery klasyczne ahedPosiadają również miski łożyskowe wciskane do główki ramy, dolną bieżnię oraz łożyska. Zupełnie inna jest jednak regulacja. W sterach klasycznych dociśnięcie łożysk odbywa się poprzez dokręcenie górnej nakrętki. W sterach bezgwintowych, nasza rura sterowa nie ma gwintu, a elementem pozwalającym na dociśnięcie łożysk do misek łożyskowych jest tzw. gwiazdka, którą wbija się właśnie w rurę sterową widelca. Gwiazdka zakończona jest kapslem, którego dokręcanie powoduje dociskanie mostka do sterów, i tym samym niwelowanie wszelkich luzów. Podobnie jak w przypadku sterów skręcanych, w sterach bezgwintowych klasycznych nasze miski łożyskowe również są w połowie wbite do główki ramy, a w połowie tworzą wystające kołnierze, w których poruszają się łożyska. Średnica sterów bezgwintowych zależy od średnicy rury sterowej i może mieć 1 cal lub 11/8 cala. Zaletą stosowania sterów bezgwintowych jest z pewnością łatwa regulacja i większa trwałość od sterów skręcanych. W obu przypadkach również bardzo łatwo wyczyścić i nasmarować same łożyska.

 

Stery rowerowe półzintegrowane – ang . Semi-Integrated

Samo działanie sterów półzintegrowanych jest identyczne, jak stery polzintegrowanew przypadku sterów bezgwintowych, gdzie gwiazdka wbita do rury sterowej umożliwia nam dociśniecie sterów i usunięcie wszystkich luzów. Zasadniczą różnicą w tym przypadku jest sam kształt misek łożyskowych, które są na wpół zintegrowane z ramą. Integracja polega na tym, że miski łożyskowe wbijamy prawie całkowicie do główki ramy (właściwie wystaje jedynie cienki rant na górze i na dole główki ramy). Tak więc w odróżnieniu od sterów klasycznych, miski łożyskowe są całkowicie schowane w ramie i tym samym chronią łożyska przed zabrudzeniami, a zarazem pozwalają na osiągnięcie większej sztywności układu sterującego. Rowery ze sterami półzintegrowanymi łatwo rozpoznać, ponieważ mają dużo szerszą główkę ramy. Do dyspozycji mamy również rozmiary 1, 1 1/8”, 1 ¼”, 1 ½”oraz rozmiar Tapered.

Stery taperd

Tapered  (tłumaczenia na język polski raczej nie znajdziemy) – sterów tapered używamy, gdy dolna część główki ramy ma rozmiar 1 ½”lub 1 ¼” cala, który zwęża się ku górze do klasycznego rozmiaru 1–1/8 cala. Zastosowanie grubszej rury sterowej w dolnej części główki ramy pozwala na znaczne zwiększenie sztywności całego układu, co ma dość duże znaczenie w rowerach górskich. Jeśli wymieniliśmy ramę na tapered, a został nam zwykły widelec o rurze 1-1/8 cala, możemy założyć przejściówkę, która umożliwi nam połączenie tych dwóch elementów.

 

 

 

Stery zintegrowane ang . Internal

Kolejna odmiana sterów bezgwintowych, stery zintegrowanektóra konstrukcyjnie jest ich najprostszą odmianą. W tym rozwiązaniu całkowicie zrezygnowano z misek łożyskowych, a ich role przejęły specjalnie wyprofilowane wewnętrzne ścianki główki ramy, które są jej integralną częścią. Kupując stery zintegrowane, właściwie kupujemy same łożyska oraz górny kapsel, których chroni je od kurzu i brudu. W odróżnieniu od poprzednich rozwiązań, poza średnicą sterów zintegrowanych bardzo ważne jest również odpowiednie dopasowanie łożysk do główki ramy. Niestety mamy tutaj różne standardy, które nie są ze sobą kompatybilne. Pierwszy IS (najpopularniejszy), jest przystosowany do łożysk, które mają skosy pod kątem 45-45 stopni. Drugi standard ma łożyska 36-36 stopni, a trzeci 36- 45. Pierwsza wartość odnosi się do wewnętrznej powierzchni styku łożyska z bieżnią, np. dolną, druga wartość odnosi się do miejsca styku łożyska z główką ramy (pod tym linkiem znajdziecie grafikę). Może się wydawać, że jeśli mamy stery 45-45 i założymy 36-45, to wystarczy wymienić bieżnię nabitą na rurę sterową na widelcu i wszystko będzie pasowało. Niestety każde łożysko ma też inną średnicę i wysokość, i przeważnie te wartości są różne.

Stery rowerowe zintegrowane dostępne są w kilku średnicach, tj. 1-1/8 cala, tapered oraz 1,5 cala (np. dla rowerów Cannondale z Lefty’m).

Stery rowerowe – Podsumowanie

Jak widać, dopasowanie odpowiednich sterów do naszej ramy może przysporzyć sporo kłopotów. Zebrałem najpopularniejsze wymiary główki ram i umieściłem je z pasującymi typami sterów. Oczywiście, jestem przekonany, że tabelka będzie wciąż się powiększała. Zauważcie, że średnica łożysk/misek łożyskowych nie zawsze jest mniejsza od średnicy główki ramy. W takiej sytuacji do nabijania i ściągania sterów potrzebne jest specjalne narzędzie. Jeśli średnica ramy jest większa od średnicy łożysk (stery zintegrowane), nie ma potrzeby ich nabijania.

Średnica główki ramy Średnica łożysk/misek łożyskowych
Rodzaje sterów
29.8mm to 29.9mm 30.0mm Japoński standard 1 calowy z gwintem lub bez
30.0mm to 30.1mm 30.2mm Klasyczne 1 calowe stary skręcane i ahed
33.8mm to 33.9mm 34.0mm Klasyczne 1 – 1/8 calowe stary skręcane i ahed
36.8mm to 36.9mm 37mm Klasyczne 1 – 1/4 calowe stary skręcane i ahed
38.15mm to 38.14 38mm 1 calowe Stery zintegrowane, łożyska 36-36
41.05 to 41.1mm 41mm Stery zintegrowane  1-1/8 cala, łozyska36 x 45
41.55 to 41.6mm 41.5mm Stery zintegrowane  1-1/8 cala, łozyska 36 x 36
41.85 to 41.9mm 41.8mm Stery zintegrowane  1-1/8 cala, łozyska 45 x 45
43.9mm 44mm Stery półzintegrowane  1-1/8 cala
44.05mm to 44.1mm 44mm 1-1/8 calowe Stery zintegrowane, łożyska 36-36
49.6mm 49.7mm klasyczne bezgwintowe 1,5 cala (Oversized)
52.1-52.15 52mm Stery zintegrowany tapered dolna miska
55.90-55.95 56mm półzintegrowane 1,5 cala (Dolna miska sterów tapered)

 

23 thoughts on “Stery rowerowe zintegrowane, klasyczne i ahead

  1. Adam

    2017 05 Kwiecień

    Najlepszy materiał dotyczący sterów.
    Dzięki za bardzo jasne i czytelne przedstawienie różnic.
    Nawet w książce którą mam dotyczącej sterów nie była tak zrozumiała jak Twój materiał.
    Pozdrawiam

    Reply
    • Kornel

      2017 05 Kwiecień

      Dzięki Adam! Cieszę się, że wpis okazał sie przydatny 🙂

      Reply
  2. charlie charles

    2017 19 Maj

    KLASA !

    Po paru godzinach czytania o tychże … sterach, doszedłem do wniosku znanego już od stuleci. A mianowicie “Wiem, że NIC nie wiem”. Do momentu przeczytania tego krótkiego, treściwego, zwięzłego i co WAŻNE skutecznego artykułu !

    Reply
    • Kornel

      2017 24 Maj

      Dzięki! takie wiadomości zawsze cieszą 🙂

      Reply
  3. Arturo

    2017 28 Czerwiec

    Dzięki za przedstawienie systemów. Brakuje mi w artykule wzmianki o regulacji wysokości kierownicy. Bo to integralna część sterów. Jak ma się to do systemów sterów. Gdzie w sterach klasycznych regulacja wysokości kierownicy jest bez problemowa a w innych systemach jest to praktycznie bez regulacji na stałe.

    Reply
  4. Roman Ratajczak

    2017 20 Listopad

    Witam.
    Mam pytanie; czy można wymienić stery z łożyskami kulkowymi na stery z łożyskami maszynowymi.
    Za odpowiedz z góry dziękuję.
    Pozdrawiam.

    Reply
    • Kornel

      2017 20 Listopad

      Hej,
      Jasne! bez problemu, ważne aby rozmiar i rodzaj sterów był taki sam. Natomiast nie da się wymieć samych łożysk kulkowych (czyli kulek) na łożyska maszynowe, z uwagi na różne bieżnie.

      Pozdrawiam

      Reply
      • silnicek

        2018 22 Luty

        Cześć,

        piszesz o różnicy pomiędzy główką ramy 43,9mm a 44,05mm i w pierwszym przypadku są to stery półzintegrowane a w drugim zintegrowane, choć oba przypadki posiadają te same średnice łożysk, czy mógłbyś mi polecić jakiś konkretny model sterów zintegrowanych w rozsądnych pieniądzach bo już sam nie wiem co wybrać przeglądając taką ilość ofert jaka jest w necie.

        Chce wymienić półzintegrowane na zintegrowane, bo po jednym sezonie te pierwsze po prostu są już “rude” 🙁

        Z góry dzięki za pomoc

        Pozdrawiam
        Wojtek

        Reply
        • Kornel

          2018 22 Luty

          Hej Wojtek,

          Stery półzintegrowane oraz zintegrowane, będą różnić się przede wszystkim miską łożyskowa w której osadzamy same łożyska. W zintegrowanych jest ona na stałe w ramie, w półzintegrowanych musimy ją nabić. Wiec tak naprawdę nie możesz kupić sterów zintegrowanych pod ramę dla sterów półzintegrowanych. Ale same łożyska jak najbardziej możesz wymienić. Jeśli miałbym polecić jakiś dobre i tanie, to myślę, że warto spróbować stery marki Accent.

          Pozdro
          Kornel

          Reply
  5. Przemo

    2018 22 Kwiecień

    Witam czyli majac retro rame z 1997r ze sterami ahed da sie załozyc stery z łożyskami maszynowymi czy nie?

    Reply
  6. Tomasz

    2018 30 Maj

    Czy można założyć mostek na adapterze mostka w sterach skrecanych ?

    Reply
    • Kornel

      2018 26 Czerwiec

      Tak, jak zakladasz adapter pod ahead to do niego przykręcasz mostek ahead

      Reply
  7. Destrudo

    2018 26 Czerwiec

    Wspaniały poradnik! Gratuluję. Mam pytanie – czy da się wymienić stery skręcane klasyczne na te w systemie ahead? Pozdrawiam!

    Reply
    • Kornel

      2018 26 Czerwiec

      Cześć,

      Jasne ale musisz miec do tego odpowiedni widelec lub specjalny adapter pod ahead

      Reply
  8. Jahoo

    2018 30 Czerwiec

    Przeczytałem wszystko i nic nie mogędopasować do mojej ramy Merida Crossway TFS-D-single. W opisie jest napisane: CONE-SHAPE HEADTUBE
    Główka w kształcie stożka rozszerzającego się u dołu. Półzintegrowane łożysko na dole i zewnętrzna miska steru na górze. Rozwiązanie to pomaga utrzymać niską wagę przy zachowaniu wysokiej sztywności. Który ster będzie pasował? Dziękuję za pomoc.

    Reply
    • Kornel

      2018 27 Lipiec

      Cześć,
      Ze specyfikacji nic nie winika, ale ze zdjęcia mogę powiedzieć, że to zwykłe półzintegrowane stery 1i1/8

      Reply
  9. Konrad

    2018 15 Lipiec

    Tapered po polsku to fazowany, zwężanym stożkowy.

    Reply
  10. Marcin

    2018 29 Lipiec

    Hej. Potrzebuje pomocy.
    Nienoge dopasowac szyszki, posiadam widelc z rura sterowa o wyniare zewnetrznym 2,54 a wew 18 mm. Kupilem szyszke 1 cal i ma wymiar okolo 23 mm. Ile mm szersza powinna byc szyszka i jaka powinienem zastosowac?. Na allegroszu sa tylko 1/18 i 1 cal.?:()

    Reply
    • Kornel

      2018 27 Sierpień

      Hej gwiazdka zawsze będzie trochę szersza od rury sterowej, ale przy wbijaniu poddaje sie i dopasowuje do rury sterowej. Nie spotkałem sie z mniejszą gwiazdką niż 1 cal.

      Reply
  11. Max

    2018 02 Wrzesień

    Już myślałem, że nigdzie nie znajdę jasnego opisu na czym polegają różnice i w jakim zakresie możliwe są przeróbki. Świetny materiał. Bardziej prosto i przejrzyście się nie dało!

    Reply
  12. krzychu

    2018 03 Wrzesień

    witam mam problem zamieniłeś sie za ramę ale nie dostałem w niej sterów rama to akita dc
    zmierzyłem środek główki i wyszło mi 38 mm i nie mogę żadnych sterów podpasywać albo są za małe albo za duże
    pomożesz pozdro

    Reply
  13. vins

    2018 04 Wrzesień

    Coś mi nie gra.. opisujesz stery tappered na rysunku z wymiarami jest 55 mm dolna miska a w tabelce już nie ma takiego wymiaru tylko
    mają 52 albo 56 mm ??

    Reply

Zostaw komentarz

Name

E-mail

Message