tylna przerzutka sgs gs

Tylna przerzutka rowerowa – Długi czy krótki wózek

Zacznijmy od kompatybilności.

Ogólne zasady doboru sprzętu raczej wskazują, aby nie łączyć komponentów dwóch różnych marek, np. manetki SRAM i przerzutki Shimano. W większości przydatków takie połączenie zwyczajnie nie zadziała. Różnica polega tu przede wszystkim na indeksowaniu, czyli stosunku ruchu linku przerzutki do ruchu wózka tylnej przerzutki rowerowej. Dla przykładu: 10-rzędowy napęd MTB Shimano (Dyna Sys) działa w stosunku 1.2. A zatem ruch linki o 1 mm da nam ruch przerzutki o 1,2 mm. W przypadku amerykańskiej marki SRAM i napędów MTB 10-rzędowych stosunek ten wynosi 1.3. Dodatkowo manetki obu firm podczas zmiany biegów “ciągną” inną ilość linki (Shimano 3,4mm, SRAM 3,1mm), tak więc dopasowanie ich do siebie jest praktycznie niemożliwe.

Tylna przerzutka indeksacja różnice
Napęd tylko na Shimano lub tylko a SRAM ma zbliżone wychylenie wózka. Napęd mieszany już o 0,4 mm różne.

 

Przy doborze tylnej przerzutki trzeba też uważać na generację sprzętu i ilość przełożeń. W przypadku Shimano możemy połączyć np. przerzutkę 11-rzędową XT z manetkami 11-rzędowymi SLX lub Deore. Nie uda się jednak połączyć 10-rzędowej przerzutki XT z 11-rzędową manetką XT. A więc kompatybilność występuje jedynie w ramach określonej ilości biegów. Nie uda się też połączyć komponentów górskich – np. tylnej przerzutki rowerowej z szosowymi manetkami – nawet jeśli będą miały taką samą liczbę biegów. Może inaczej’; udać się uda, ale zmiana przełożeń i ich wyregulowanie będą bardzo nieprecyzyjne.

W przypadku amerykańskiej marki SRAM zgodność poszczególnych komponentów również występuje w obrębie konkretnej ilości przełożeń, ale można już łączyć części szosowe z górskimi. Tak więc możemy używać manetek x7 i przerzutek x9, ale równie dobrze możemy założyć manetki szosowe i to też będzie działało. Wyjątkiem jest tutaj 11-rzędowa cyklocrossowa grupa CX1, która nie współpracuje z 11-rzędowymi przerzutkami górskimi.

Długość wózka

Krótki, średni czy długi wózek? Jaki będzie pasował do naszego napędu? Decyzja doboru odpowiedniego wózka tylnej przerzutki rowerowej jest naprawdę prosta. Długość wózka definiuje nam maksymalną rozbieżność między największym a najmniejszym przełożeniem. Aby jak najlepiej dopasować długość wózka do kasety i korby, wystarczy sprawdzić pojemność tylnej przerzutki (tzw. Capacity). Aby obliczyć, jaka pojemność tylnej przerzutki będzie odpowiadać naszej kasecie i korbie należy zastosować poniższy wzór:

(największa zębatka kasety – najmniejsza zębatka kasety) + (Największa zębatka korby – najmniejsza zębatka korby) = wymagana pojemność

Dla popularnych 2-rzędowych napędów opartych na korbie (38 – 26) oraz kasecie (36 – 11) pojemność tylnej przerzutki musi wynosić (36 – 11) + (38 – 26) = 37t

Na szczęście dla nas, użytkowników, większość dostępnych tylnych przerzutek jest bardzo dobrze opisana przed producentów, tak więc wybór pasującej do naszego napędu jest znacznie ułatwiony.

  tylna przerzutka pojemność

 

Długi wózek (SGS, long cage)

Tylną przerzutkę z długim wózkiem najczęściej zastosujemy, gdy mamy kasetę o bardzo szerokim zakresie (np. 10-42T), lub  kiedy mamy 3-rzędową korbę. Nasz łańcuch musi wtedy być na tyle długi, aby „objąć” 42 zęby i 10 zębów na tylnych zębatkach, lub przełożenia na największej i najmniejsze zębatce korby.

 

Średni wózek (GS, medium cage)

tylna przerzutka średni wózek GS_low

Jeżeli używamy napędu 1x (czyli jednorzędowa korba) i mamy standardową kasetę (np. 11-36t), lub mamy tradycyjny napęd 2×10, przy takim samym rozmiarze kasety, możemy wtedy zdecydować się na średni wózek. Np. tylna przerzutka SRAM Force (średni wózek) dedykowana jest dla kasety od 11-26 do 11-36 (długi wózek do 10-42, a krótki do 11-28). Jakie są zalety tego rozmiaru? Średni wózek jest mniej podatny na uderzenia w kamienie czy wystające konary, no i lżejszy 🙂

 

Krótki wózek (SS, short cage)

tylna przerzutka Długi wózek SGS_tylna przerzutka krótki wózek SGS_

Krótki wózek stosowany jest w klasycznych dwurzędowych napędach szosowych z kasetami 11-28t lub mniejszymi. Czasami tę odmianę można też spotkać w komponentach dla Downhill’u np. Shimano Saint lub Sram X0 DH.

 

SprzęgłoTylna przerzutka rowerowa sprzeglo

Na pewno spotkaliście się z nieprzyjemnym odgłosem łańcucha uderzającego o poziome widełki ramy podczas jazdy po wertepach. Tak naprawdę za napinanie łańcucha odpowiedzialna jest główna oś obrotu przerzutki. Im to napięcie jest większe, tym łańcuch jest stabilniejszy, a jego praca mniej hałaśliwa. I właśnie zamontowanie tzw. „sprzęgła” miało na celu zwiększenie napięcia łańcucha przed i po zmianie przerzutki. Cały mechanizm został tak dopracowany, aby w żaden sposób nie utrudniać pracy przerzutki w momencie zmiany biegu. W zasadzie większość oferowanych na rok 2016 przerzutek do MTB, począwszy od Deore aż po XTR i większość górskich komponentów SRAM’u, ma już to sprzęgło wbudowane. Ja uważam to za genialne rozwiązanie.

Zostaw komentarz

Name

E-mail

Message