serwis suportu hollowtech

Serwis suportu – Hollowtech II

Regularny serwis suportu jest bardzo ważny. Nie chodzi mi tutaj o rozbieranie na części pierwsze samego wkładu, ponieważ najczęściej jego konstrukcja na to nie pozwala. Są oczywiście pewne wyjątki (o których wspomniałem w tym poście), ale generalnie się tego zrobić nie da. Dlaczego jednak warto co jakiś czas odkręcić suport i zobaczyć co dzieje się w środku? Pamiętam mój pierwszy poważny rower – Kellys Magnus. Po dwóch latach użytkowania przyszła pora na wymienne suportu. Standardowo ten model miał zwykły kompaktowy suport, ja jednak chciałem przejść na wyższy, zintegrowany model. I tak pełen radości zabrałem się za odkręcanie. Szło to naprawdę mozolnie, i nawet pomimo zalania litrami odrdzewiacza suport nawet nie drgnął. Udałem się do serwisu i tam dopiero przy użyciu specjalnego klucza (który był wkręcany w oś suportu) udało się! Niestety odkręciłem wkład razem z częścią gwintu!

Ta nieprzyjemna historia nauczała mnie, że suport od czasu do czasu trzeba wykręcić i przede wszystkim wyczyścić gwinty. Historia na szczęście zakończyła się happy endem i mufę udało mi się na nowo nagwintować. Jednak za drugim razem byłoby to niemożliwie, a rama nadawałaby się tylko wyrzucenia… no może jeszcze do dekoracji.

Serwis suportu

Serwis suportu (jeśli robimy je regularnie i nie mamy zapieczonych gwintów) jest czynnością dość prostą, do której będziemy potrzebowali następujących narzędzi.

Serwis supportu narzędzia

Serwis supportu

 

Przygotowanie

Serwis suportu zaczynamy od ściągnięcia łańcucha. Możemy zdjąć go całkiem, albo zrzucić go jedynie z Korby. Pierwsze rozwiązanie jest wygodniejsze, ponieważ ściągnięty łańcuch na pewno nie będzie nam przeszkadzać.

 

 

Serwis supportu

 

Krok 1.

Teraz musimy poluzować dwie śruby na lewym ramieniu korby, czyli tym, gdzie nie ma zębatek. Używamy do tego klucza imbusowego 5 mm (narzędzie nr 3). Tutaj zwróćmy uwagę, czy na pewno po wykręceniu obie śruby są luźne.

 

 

Serwis supportu

 

Krok 2.

Następnie odkręcamy plastikową nakrętkę. Możemy użyć do tego specjalnego klucza (narzędzie nr 3). Jeśli mamy nakrętkę z otworem w środku, możemy również użyć nożyczek lub innego narzędzia (najlepiej w kształcie stożka), które dobrze osadzi się w środku nakrętki. Pamiętajmy jednak, że używanie takich narzędzi jak nożyczki może spowodować, że „objedziemy” ząbki, które znajdują się wewnątrz nakrętki.

 

Serwis supportu

 

Krok 3

Podnosimy element blokujący (tzw. stopper blade). W korbach Shimano znajdziemy go w nacięciu lewego ramienia korby. Jeśli delikatnie poruszamy ramieniem korby, element powinien sam „wyskoczyć”.

 

 

Serwis supportu

 

Krok 4.

Ściągamy lewe ramię korby. Nie powinniśmy napotkać tutaj większego oporu. Jeśli jednak ramię nie będzie chciało łatwo zejść z wielowpustu, możemy spróbować pomóc sobie gumowym młotkiem.

 

 

Serwis supportu

 

Krok 5.

Ściągamy prawe ramię korby. Wpychamy wystającą część osi korby z lewej strony suportu (czyli w miejscu w którym ściągnęliśmy lewe ramię), a następnie, trzymając za zębatki, wysuwamy korbę do końca. Podobnie jak w przypadku lewego ramienia, jeśli jest duży opór, pomóż sobie gumowym młotkiem.

 

Krok 6.

Odkładamy ramiona korby na bok i przechodzimy do odkręcenia suportu. Zaczynamy od strony lewej (przeciwna do strony łańcucha) i za pomocą naszego klucza do suportu odkręcamy miskę łożyskową, kręcąc w lewo (tj. w stronę kierownicy).

Serwis supportu Serwis supportu

Krok 7.

Odkręcamy prawą stronę suportu (tj. strona łańcucha). Pamiętajmy, że najczęściej prawa strony suportu ma angielski gwint, co oznacza, że musimy wykręcać zgodnie z ruchem wskazówek zegara (tj. w stronę kierownicy). Zakładamy klucz na wielowypust i odkręcamy w prawą stronę, aż do całkowitego wykręcenia łożysk. (Pod łożyskiem w zależności od rodzaju suportu i szerokości mufy, możesz znaleźć podkładki dystansowe – zapamiętaj, ile ich masz z każdej strony).

Serwis supportu Serwis supportu

Serwis supportu

 

Krok 8.

Po wykręceniu wkładu suportu zabieramy się za oczyszczenie gwintów mufy suportowej. Najpierw przedmuchujemy z luźnych zabrudzeń (np. pył), a następnie dokładnie czyścimy szczotką, lub szmatką. Tę samą czynność wykonujemy na gwintach suportu.

 

 

Serwis supportu

 

Krok 9.

Zabezpieczamy gwinty, używając specjalnego smaru do gwintów np. zefal, lub innego gęstego smaru, który zapewni ochronę prze powstawaniem rdzy lub przedostawaniem się wilgoci do gwintów.

 

 

Krok 10.

Do oczyszczonej i nasmarowanej mufy suportu wkręcamy ręką lewą miskę łożyskową, kręcąc w prawą stronę (w kierunku tylnego koła), pamiętajmy o założeniu podkładek, jeśli były. Na końcu dokręcamy miskę łożyskową do oporu naszym kluczem

Serwis supportuSerwis supportu

Krok 11.

Wkręcamy wkład suportu z prawej strony (strona łańcucha). Pamiętaj, że z prawej strony mamy lewy gwint, więc wkręcamy suport w przeciwnym kierunku do wskazówek zegara. Również pamiętajmy od podkładkach.

Serwis supportuSerwis supportu

Krok 12.

Zakładamy prawą stronę korby. Dociskamy ją do końca tak, by nie było luzu miedzy zewnętrzną częścią miski łożyskowej a korbą. Zakładamy lewe ramię korby na wystającą oś suportu.

Serwis supportu Serwis supportu

Serwis supportu

 

Krok 13.

Lekko wkręcamy kluczem imbusowym 5 mm śruby mocujące ramiona korby. Zostawmy trochę luzu na śrubach, tak aby plastikowa nakrętka docisnęła korbę do suportu.

 

 

Serwis supportu

 

Krok 14.

Zakładamy nakrętkę dociskającą i dokręcamy do momentu, kiedy napotkamy lekki opór. Dociskamy element blokujący (stoper blade).

 

 

 

Serwis supportu

Krok 15.

Wkręcamy do oporu na przemian raz jedną, raz drugą śrubę mocującą ramiona korb.

Ostatni krok.

Zakładamy łańcuch, wsiadamy na rower i jedziemy!

 

 

Zachęcam Was też do obejrzenia mojego filmu jak wykręcić suport Hollowtech II.

Zostaw komentarz

Name

E-mail

Message