Mocowanie Przerzutki Tylnej – Poradnik Montażu w Rowerze

utworzone przez | lip 3, 2024 | Główna | 0 komentarzy

Wprowadzenie do mocowania przerzutki tylnej

Przerzutka tylna to kluczowy element układu napędowego w rowerze. Odpowiada za płynną zmianę przełożeń, a co za tym idzie, za komfort i efektywność jazdy. Prawidłowe mocowanie przerzutki tylnej jest istotne dla jej optymalnej pracy.

Znaczenie przerzutki tylnej w rowerze

Przerzutka tylna to niezbędny komponent napędu w większości typów rowerów – górskich, szosowych, trekkingowych, gravelowych czy miejskich. Ten element napędu odpowiada za precyzyjną zmianę przełożeń, pozwalając dopasować obciążenie do terenu i preferencji rowerzysty. Prawidłowy montaż przerzutki tylnej przekłada się bezpośrednio na jej sprawne funkcjonowanie.

Typy mocowań przerzutki tylnej

Przerzutkę tylną można zamocować do ramy roweru na dwa sposoby:

  • Na hak – starszy i tańszy typ mocowania, stosowany w ramach z poziomymi hakami. Wymaga wsunięcia koła i zaczepienia haka przerzutki o oś.
  • Na śrubę – nowsze rozwiązanie, stosowane w ramach z tzw. uchem przerzutkowym. Montaż polega na przykręceniu korpusu przerzutki śrubą do ramy.

Narzędzia potrzebne do montażu przerzutki tylnej

Aby sprawnie zamontować przerzutkę tylną, należy przygotować odpowiedni zestaw narzędzi do montażu przerzutki. Będą to przede wszystkim klucze imbusowe i śrubokręt krzyżakowy.

Lista niezbędnych narzędzi

Kompletny zestaw do montażu przerzutki tylnej powinien zawierać:

  • Klucze imbusowe 3 mm i 5 mm – do odkręcenia starej przerzutki i dokręcenia nowej
  • Śrubokręt krzyżakowy – do ewentualnego odkręcenia śrub regulacyjnych
  • Szczypce i kombinerki – przydadzą się do precyzyjnych czynności i przytrzymywania elementów
  • Obcinarka do linek – do skrócenia linki na odpowiednią długość

Proces montażu przerzutki tylnej

Sam proces montażu przerzutki tylnej wygląda podobnie jak jej demontaż, tylko w odwrotnej kolejności. Istotne są detale w zależności od typu mocowania – na hak lub na śrubę.

Demontaż starej przerzutki

Proces wymiany przerzutki zaczynamy od zdjęcia starego mechanizmu:

  1. Odkręcamy śrubę mocującą linkę i wyjmujemy końcówkę linki z korpusu przerzutki.
  2. Obcinamy pętelkę na końcu linki, by dało się ją później wyciągnąć.
  3. Odkręcamy i zdejmujemy przerzutkę z haka lub ramy.

Montaż nowej przerzutki

Montaż przerzutki tylnej przebiega analogicznie:

  1. Ustawiamy przerzutkę na haku lub przykręcamy ją śrubą do ramy.
  2. Przewlekamy linkę przez korpus i dokręcamy śrubę mocującą.
  3. Blokujemy linkę w manetkach.
  4. Regulujemy położenie przerzutki za pomocą śrub ograniczających.

Najważniejsze to precyzyjnie osadzić przerzutkę i dokładnie dokręcić wszystkie śruby. To kluczowe dla stabilności mechanizmu.

Montaż przerzutki tylnej Shimano Tourney

Montaż przerzutki Shimano Tourney, popularnego modelu stosowanego w wielu rowerach, wygląda tak:

  1. Zdejmujemy koło tylne, by odsłonić hak przerzutki.
  2. Wsuwamy przerzutkę na hak od wewnątrz ramy i przykręcamy ją śrubą.
  3. Montujemy koło i linkę przerzutki.
  4. Regulujemy położenie górnego i dolnego ogranicznika za pomocą śrub.

To standardowy proces montażu przerzutki tylnej Shimano.

Regulacja przerzutki tylnej

Po zamontowaniu nowego mechanizmu konieczna jest precyzyjna regulacja przerzutki tylnej. To finalny etap, który zapewni płynną pracę napędu.

Ustawienie przerzutki na najniższej zębatce

Regulację zaczynamy od ustawienia przerzutki na najniższej zębatce za pomocą manetek. Sprawdzamy, czy łańcuch nie ociera o wózek przerzutki. Jeśli tak, używamy śruby H by skorygować położenie.

Dostrojenie z manetką

Kolejny krok to synchronizacja pracy przerzutki z manetką. Kręcimy korbą i przełączamy kolejne biegi. W razie nieprecyzyjnej pracy mechanizmu, korygujemy napięcie linki za pomocą specjalnej śruby regulacyjnej przy manetce.

Części przerzutki tylnej

Przerzutka tylna to dość złożony mechanizm. Składa się z wielu współpracujących części, których jakość i stan przekładają się na sprawność całości.

Główne elementy przerzutki tylnej

Kluczowe części przerzutki tylnej to:

  • Korpus przerzutki – główny, nieruchomy element, mocowany do ramy
  • Wózek – ruchoma część, na której osadzone są kółka
  • Kółko prowadzące – górne kółko, zbiera łańcuch z kasety
  • Kółko napinające – dolne kółko, utrzymuje napięcie łańcucha

Jakość i precyzja wykonania tych elementów decyduje o pracy całej przerzutki.

Śruby regulacyjne i ich funkcje

Przerzutka posiada też zestaw śrub do regulacji:

  • Śruba H – reguluje położenie wózka względem najmniejszej zębatki
  • Śruba L – reguluje położenie względem największej zębatki
  • Śruba B – odpowiada za płynność zmiany biegów

Ich precyzyjna regulacja pozwala dostosować pracę przerzutki do indywidualnych preferencji rowerzysty.
#EA#